Moesrasspirea

Wees welkom en schuif gezellig aan bij het haardvuur en praat met ons mee in de Nederlandse taal over de diverse aspecten van het Druïdenpad.

Moesrasspirea

Postby Rhiannon2 » 17 Oct 2006, 10:44

:hug:
Hi, ben een bard en krijg regelmatig vragen over kruiden en het gebruik van kruiden door druiden.
Men vraagt me nu naar het rituele gebruik van moerasspirea.  Kan iemand me hier iets meer over vertellen of vertellen bij wie of waar ik terecht kan?
groetjes
Rhiannon/Rien
Rhiannon2

Postby Mey » 17 Oct 2006, 15:50

http://www.herboristenland.com/moerasspirea.html
Moerasspirea - Spiraea ulmaria L.
Franse benaming:  Ulmaire.
Engelse benaming: Meadowsweet.
Duitse benaming:  Spierstaude.

Botanische beschrijving:Familie: Rosaceae.
Wordt ook wel Filipendula ulmaria L. genoemd. Moerasspirea wordt 30-60cm hoog, is een overblijvende plant met een krachtige, stijf en gegroefde stengel. De bladeren zijn groot, van boven donkergroen en van onderen vaak witviltig, samengesteld met 5-17 blaadjes van ongelijke grootte, gezaagd. Het topblaadje is handvormige gespleten, met gezaagde steunblaadjes aan de voet. Ze heeft roomwitte bloemen die in juni-augustus bloeien. Ze zijn klein en staan in onregelmatig gevormde bijschermen. De plant heeft een knopig verdikte vlezige wortelstok.

Gebruikte delen: Bloem - Spiraeae Herba. Aftreksels nooit laten koken!

Inhoudsstoffen:
0,2% Etherische olie, Looistoffen, Flavonglycosiden, Slijmstoffen en Salicylzuur.

Geneeskracht: Moerasspirea is urinedrijvend en antireumatisch
Inwendig: Bij jicht en reumatische aandoeningen, vooral als deze gepaard gaan met hartklachten of onregelmatige hartslag.
Uitwendig: Zwak samentrekkende en wondhelende eigenschappen. Ook uitwendig bij gewrichtspinen van reumatische aard.

Teelt en oogst
De bloeiende toppen worden vanaf juni in volle bloei geoogst en moeten snel worden gedroogd. Leg er een doek onder om de bloemen die afvallen in op te vangen. Niet boven de 40º C drogen!

Bij- en/of nevenwerkingen
Bij- of nevenwerkingen zijn niet bekend. Behandelingen dienen dagen tot weken te worden toegepast. Overdosering kan tot overgeven of maagklachten leiden.

http://nl.isodisnatura.be/filipendula_u ... spirea.htm

Filipendula Ulmaria L (Moerasspirea)

NAAM
Moerasspirea

LATIJNSE NAAM
Filipendula Ulmaria of Spiraea

SOORTNAAM
Moerasspirea,Olmkruis,Geitebaard.

FAMILIE
Roosachtigen

BELANGRIJKSTE CHEMISCHE BESTANDDELEN
De bloeiende toppen van de moerasspirea bevatten een glycoside van methylsalicylaat (monotropitoside) en salicylaldehyde (ontstekingremmende en pijnstillende eigenschappen en tegen de aggregatie van bloedplaatjes, gemeenschappelijk voor alle  behandelingen met salicyl), alsmede flavonoïden (quercetol, kampferol, enz.) urinedrijvend, gecombineerd met looizuur, mineraalzouten (met name: calcium, ijzer en zwavel), en vitamine C.

GEBRUIKTE DELEN
Bloemen, bloeiende toppen en wortels.

OORSPRONG
Europa

BESCHRIJVING
De moerasspirea is een vaste grasachtige plant, rechtop groeiend, dicht gebladerd, met wortelstok en tussen 50 cm en 1,50 m hoog. Zij heeft krachtige, dunne, stijve stengels, vaak rood gestreept, met  bladeren van ongelijke grootte, van boven donkergroen en van onderen zilverkleurig. De roomwitte bloemen, klein en talrijk, vormen trossen met een zachte indringende geur.
Door haar trotse voorkomen en omdat zij overvloedig aanwezig is in weilanden, heggen en langs waterloop wordt zij in Frankrijk «Weidekoningin» genoemd. Zij groeit op vochtige plaatsen tot 1.800 m hoogte en komt veel voor in Europa (behalve in het Middellandse-Zeegebied), in West-Azië en in Noord-Amerika.

GESCHIEDENIS VAN DE PLANT
Vanaf de oxidatie van salicylaldehyde (belangrijkste bestanddeel van de Moerasspirea) werd in 1838 het salicylzuur ontdekt, wat zelf in 1853 aan de basis stond van acetosol, sinds meer dan een eeuw één van de bekendste medicijnen in de wereld onder de naam aspirine, waarvan de naam trouwens voortkomt uit de Latijnse naam van moerasspirea: spiraea.

GEBRUIK
De bloeiende toppen bevatten salicylzuur. Deze ware "plantaardige aspirine", bekend om haar ontstekingremmende eigenschappen, heeft een kalmerende werking bij pijnlijke gewrichtsproblemen.

Ik ben geen kenner en dit is wat ik even snel ge-googled heb. Ik hoop dat je er iets aan hebt.
:curtsey: Peace, Love and Icecream
~ Mey ~ Kinky Tinky Winky ~

Random poster award 2007The Holy Helm of Randomness: :helm:
Great High Queen of Ramdom...ness and Cantelope squasher!

Image
Mey

moerasspirea

Postby Rhiannon2 » 18 Oct 2006, 14:41

alvast bedankt voor het antwoord,
Maar waarvoor gebruiken druiden dit kruid?  Zo staat er blijkbaar in sommige handboeken dat druiden het zouden gebruiken bij hun rituelen.  
Iemand daar een idee van?
:shrug:
Rhiannon
Rhiannon2

Postby Torc » 18 Oct 2006, 14:51

Met dat soort uitspraken in boeken moet je altijd uitkijken, want waar hebben ze die kennis vandaan? Ik heb tot op heden nergens gelezen dat druïden hier gebruik van maakten binnen hun riten, ... Kan me wel voorstellen dat het geneeskundig gebruikt werd, maar zeker weten ...
Torc
OBOD Druid

Postby nathair » 18 Oct 2006, 18:37

Torc wrote:Met dat soort uitspraken in boeken moet je altijd uitkijken, want waar hebben ze die kennis vandaan? Ik heb tot op heden nergens gelezen dat druïden hier gebruik van maakten binnen hun riten, ... Kan me wel voorstellen dat het geneeskundig gebruikt werd, maar zeker weten ...

Op herbalgram.org stond een stukje:
[...] was one of the three most sacred herbs used by ancient Celtic Druid priests. It is mentioned in the Knight's Tale by Geoffrey Chaucer (fourteenth century C.E.), and described in old European herbals, including those of John Gerard (The Herball, 1597) and Nicholas Culpepper (The English Physitian, 1652).

Ik kom dit kruid regelmatig op Amerikaanse sites tegen onder de naam meadowsweet en dan wordt er vermeld dat het samen met verbena en watermunt een van de heilige kruiden van de druiden zou zijn. Vaak kun je duidelijk zien dat ze dit gegeven van elkaar over hebben genomen. In het Amerikaanse boek A Druids Herbal schrijft de autheur ook dat er geen bewijzen zijn dat de druiden dit kruid gebruikten.

De bron van bovenstaande stukken heb ik zo net gevonden. Mensen hebben er gewoon hele stukken tekst uit gekopieerd en ergens weer ingeplakt zonder enkele verwijzing naar het origineel.  Het is het wereldbekende kruidenboek "A modern Herbal" uit 1931 van Mrs. M. Grieve. Het boek staat op internet en Moerasspirea is te vinden op http://botanical.com/botanical/mgmh/m/meadow28.html

Er is het mooie / spannende verhaal van Arianrhod. De druid Gwydion maakt  een vrouw (Blodeuedd) en een van de onderdelen is de bloesem van de moerasspirea. Als dat niet héél magisch werken is, dan weet ik het ook niet ......

Het werd ook gebruikt om mead (Mede) te kruiden !! (Klein stukje over het archeologisch onderzoek is te vinden op http://dedanaan.com/untilled-fields-of- ... culture/2/ )

De keltische naam is (volgens The Gaelic Names of Plants  van John Cameron uit 1883 gepubliceerd door William Blackwood & Sons in Edinburgh.) crios Chu-chulainn en dat betekent Chu-chullain's riem

(Cuchulain: The Cattle-Raid of Cooley (Táin Bó Cúalnge) van de Ulster cyclus is misschien wel het bekendst. Uiteindelijk stierf Cuchulain, rechtop zittend omdat hij zijn riem om een rots had gebonden, hij wilde niet liggend sterven)
-From the place under the old Ash tree, beside the young Yew
Nathair ImageImageImage
--
Stir the sacred cauldron
Dance along with me
Round and round and round we go
Until our hearts are free
nathair
OBOD Ovate

Postby Dububrannos » 19 Oct 2006, 17:22

Dat van die spirea in mede wist ik nog niet. :)  Maar vermits spirea natuurlijke aspirine is en aspirine helpt tegen hoofdpijn is het wel een goed idee om de kater van 's abnderendaags al prventief te bestrijden.  :whistle:  :grin:  :whistle:

alle gekheid op een stokje, hier nog een link met wat info over de kruiden die de druïden en Kelten vroeger zouden gebruikt hebben: http://ca.geocities.com/ardenpeep/shadows/herbs.html
If the Gods are watching us, the least we can do is be entertaining
http://www.dububrannos.be
Dububrannos

Location: A house called Caer Cyffdy in Monasterium Anglorum, Civitas Menapiorum, Gallia Belgica

Postby Rhiannon2 » 25 Oct 2006, 20:24

:yay:
Na de wijze woorden van Torc, ben ik ook blij met de antwoorden.  Heb ook nog een webside gevonden van OBOdies met een kruidentuin en zij raden moerasspirea aan bij mensen die hooghartig zijn (???).  Misschien een link met het verhaal van Blodeued???? (http://www.promoterre.nl)
groetjes
Rhiannon
Rhiannon2

Postby Coll_Dana » 14 Dec 2006, 19:57

Magische eigenschappen Spirea
(moerasspirea, geitenbaard)

Geslacht: mannelijk
Element: Lucht
Krachten: liefde, waarzeggerij, vrede, geluk
Magie: Plaats verse spirea op het altaar voor liefdesmagie en doe gedroogde spirea in verschillende liefdesmengsels. Leg het her en der in huis om de vrede te handhaven. De geur van spirea vrolijkt op.
Als je met midzomer spirea plukt, kan het je informatie verschaffen over dieven.
Leg spirea in het water als je bestolen bent. Als de plant zinkt, is de dief een man. Blijft de spirea drijven, dan is er een dievegge in het spel

bron: Groene magie - Scott Cunningham
Love and Light
Coll_Dana
OBOD Bard

Return to Bij het Haardvuur