scopulus wrote:Shamanen zijn meestal eenzame mensen, maar de term paranoide kwam erin , omdat Jezus volgelingen nodig had. Net op dat punt (de volgelingen) baseert uccusic zijn mening dat hij paranoide was.. en ik moet eerlijk gezegd toegevingen dat ik ook die mening deel. Dat , of hij had aandacht nodig... ikzelf val eerder bij dat laatste en weet niet hoe ik er mee moet omgaan.
Hi - bedankt voor je toelichting Scopulus, maar ikke bovenstaand stukje nog steeds niet snappen :wink:
Uccusic beweert dus dat omdat Jezus volgelingen (nodig) had, hij wel paranoïde geweest moet zijn? Begrijp ik dat goed?
Dat zou dan een contradictie in terminis zijn, aangezien paranoïde mensen juist zoveel mogelijk persoonlijk contact met andere mensen vermijden. Ze zijn wantrouwig tegenover mensen en vaak ook de maatschappij en blijven er dus ook meestal ver bij uit de buurt, zover mogelijk. Ik heb in mijn werk met cliënten meerdere malen te maken gehad met mensen die een vorm van paranoia hebben, voor zover ik kan beoordelen klinkt Jezus, als hij al rechtstreeks wordt genoemd in de bijbel, niet angstig of toont hij een wantrouwen of hekel tegenover de mensheid.
Kun je het stukje waarin Uccusic dit beweert quoten? Zou het wel interessant vinden om dat te lezen, wat zijn achterliggende motivatie hiervoor is.