Is jezus een aartsdruide?

Wees welkom en schuif gezellig aan bij het haardvuur en praat met ons mee in de Nederlandse taal over de diverse aspecten van het Druïdenpad.

Postby bluestormwatcher » 11 Jan 2007, 15:08

Hoi allemaal,

Heb een vraagje; ben ergens in studieliteratuur van de bardencursus van de obod gestuit op een regel waarin staat dat jezus een aartsdruide is.

Nu heb ik hier lang over na gedacht maar ik kom hier niet uit.

Met greetings

bluestormwatcher :yay:   :hiya:
bluestormwatcher
OBOD Bard

Postby Torc » 11 Jan 2007, 17:46

Ik denk dat we het dan moeten gaan hebben over "geloof" en dan zitten we al snel bij het individuele ervaren, ...

En even opgelet, dit forumgedeelte wordt ook gelezen door personen die niet met de cursussen bezig zijn!

Torc
OBOD Druid

Postby Lizzy » 11 Jan 2007, 18:49

Zoals Torc al aangaf, eigen interpretatie uiteraard.

Voor mij, ik ken Jezus als Jezus Christus, dat verbindt hem aan het Christendom, hij bracht een boodschap. Wat hij er in zijn 'vrije tijd' allemaal naast deed, geen idee, eerlijk gezegd boeit het me ook niet zo.

Wie weet was hij ook bij andere groeperingen betrokken, bijvoorbeeld druïden, dan is er in ieder geval niets over gepubliceerd wat te bewijzen valt, toch al moeilijk met die vervelende druïden  :wink:

Het was een goed man, met goede intenties, dat is voor mij genoeg. :)
-Who wants to go get lost, I know the way-
Lizzy
OBOD Druid

Postby scopulus » 11 Jan 2007, 19:58

Weet je,
Ik las ooit een boek van paul uccusic omtrend shamanisme. Ik sluit mij aan grotendeels met zijn mening over jezus. Dat luidt als volgt: jezus was een shamaan, maar hij was paranoide, daarom dat hij volgelingen nodig had.

Als hij nu aartsdruide was, christen, shaman, dat laat ik in het midden, maar dat hij paranoide was, en zijn lot nam als zo zijnde , dat steun ik wel ;)

Gegroet
scopulus
OBOD Ovate

Postby Lizzy » 12 Jan 2007, 10:50

Paranoïde?

Oke, dat moet je me even uitleggen, want die had ik nog niet eerder gehoord. Waar wordt dat op getoetst?

Op de opmerking in de bijbel aan het laatste avondmaal dat hij weet wat er gaat gebeuren? Dat hoeft uiteraard gaan paranoia te zijn, dat kan ook gewoon helderziendheid zijn of iemand die 'm dat in zijn oor heeft gefluisterd (God misschien)  :whistle:

Interessant standpunt. Jezus nam trouwens zijn lot niet zomaar zoals het was hoor, hij heeft daar behoorlijk aan getwijfeld ("laat deze beker aan mij voorbij gaan", "waarom heeft u mij verlaten", etc.), alleen hij 'wist' wat er zou gebeuren als hij het niet deed. Dat zou je grootheidswaanzin kunnen noemen, je kan ook zeggen dat hij een enorme liefde had voor de mensheid an sich en er daarom mee door kon gaan.
Anyway, intessant onderwerp.
Lizzy
OBOD Druid

Postby scopulus » 12 Jan 2007, 13:04

Ik vond het mooi van toepassing, maar het is op een shamanistisch vlak bekeken eh.
Shamanen zijn meestal eenzame mensen, maar de term paranoide kwam erin , omdat Jezus volgelingen nodig had. Net op dat punt (de volgelingen) baseert uccusic zijn mening dat hij paranoide was.. en ik moet eerlijk gezegd toegevingen dat ik ook die mening deel. Dat , of hij had aandacht nodig... ikzelf val eerder bij dat laatste en weet niet hoe ik er mee moet omgaan.

Wat het ook zij, ik denk dat we het nooit zullen weten. Mijn oom en ik hadden er in Canada over gepraat, en ik heb op een beschaafde manier daar mijn mening verteld tegen hem.. hij verstond mij wel hierin, wetende dat hij priester van de Jezuieten is.. ;)

Groeten,
Words, mere words, Vivid, clear and sometimes Cruel!!!
Yet ... they have a subtle magic in them.

'Oscar Wilde' The picture of Dorian Gray.
scopulus
OBOD Ovate

Postby Lizzy » 12 Jan 2007, 16:03

scopulus wrote:Shamanen zijn meestal eenzame mensen, maar de term paranoide kwam erin , omdat Jezus volgelingen nodig had. Net op dat punt (de volgelingen) baseert uccusic zijn mening dat hij paranoide was.. en ik moet eerlijk gezegd toegevingen dat ik ook die mening deel. Dat , of hij had aandacht nodig... ikzelf val eerder bij dat laatste en weet niet hoe ik er mee moet omgaan.

Hi - bedankt voor je toelichting Scopulus, maar ikke bovenstaand stukje nog steeds niet snappen  :wink:

Uccusic beweert dus dat omdat Jezus volgelingen (nodig) had, hij wel paranoïde geweest moet zijn? Begrijp ik dat goed?

Dat zou dan een contradictie in terminis zijn, aangezien paranoïde mensen juist zoveel mogelijk persoonlijk contact met andere mensen vermijden. Ze zijn wantrouwig tegenover mensen en vaak ook de maatschappij en blijven er dus ook meestal ver bij uit de buurt, zover mogelijk. Ik heb in mijn werk met cliënten meerdere malen te maken gehad met mensen die een vorm van paranoia hebben, voor zover ik kan beoordelen klinkt Jezus, als hij al rechtstreeks wordt genoemd in de bijbel, niet angstig of toont hij een wantrouwen of hekel tegenover de mensheid.

Kun je het stukje waarin Uccusic dit beweert quoten? Zou het wel interessant vinden om dat te lezen, wat zijn achterliggende motivatie hiervoor is.
Lizzy
OBOD Druid

Postby scopulus » 12 Jan 2007, 17:43

Dat had je dus goed begrepen. ;)
Ja, zelf moest ik eerst lachen toen ik het las, en toen dacht ik, ja , het zou wel eens kunnen natuurlijk. Mss stond er wel paranoide tov de maatschappij of zo, maar het is mij wel bijgebleven. Zelf ken ik niks van paranoides en zulks.
Van zodra ik het boek terug heb, zal ik het quoteren, anders is de titel
De shamaan in ons, Schrijver Paul uccusic.... isbn weet ik helaas niet vanbuiten.

Groeten,

scopulus
OBOD Ovate

Postby Torc » 12 Jan 2007, 19:29

De sjamaan in ons Paul Uccusic  
Paperback | Uitgeverij Ankh-Hermes | 2000
ISBN10: 9020256084 | ISBN13: 9789020256086
Torc
OBOD Druid

is jezus een aartsdruide?

Postby bluestormwatcher » 15 Jan 2007, 12:30

Hoi allemaal,

Het is interessant om eens andere meningen over dit stukje te lezen. Ik zelf had vooral moeite met dat de druiden van vroeger als ik het goed heb eerder geleefd hebben dan jezus. Dus in die context kon ik dit niet plaatsen. Het was een man die een goede verhalenverteller en een met charisma om mensen aan zich te binden. Maar waar ik mijn twijfels bij heb is of jezus wel bestaan heeft, gezien de bijbel wel zestig verschillende schrijver heeft over een hele lange tijdslijn.
bluestormwatcher
OBOD Bard

Postby scopulus » 15 Jan 2007, 16:47

Ik denk wel dat hij heeft bestaan, waarom wordt er anders zoveel geschreven over hem?
Maar als hij als het ware een echte profeet was... een ziener wel, maar profeet, of de zoon van die god hierboven... allemaal vragen waarbij ik mijn hoofd niet meer wil over breken

scopulus
OBOD Ovate

Postby Lizzy » 15 Jan 2007, 16:57

scopulus wrote:Maar als hij als het ware een echte profeet was... een ziener wel, maar profeet, of de zoon van die god hierboven... allemaal vragen waarbij ik mijn hoofd niet meer wil over breken

Ja, voor mij heeft Jezus zeker bestaan.
In welke hoedanigheid en of het daadwerkelijk de 'zoon van God' is, daar kun je over debatteren, maar uiteindelijk kom je er nooit uit, daarom heet het ook 'geloof'  :D
Lizzy
OBOD Druid

Return to Bij het Haardvuur