Meditatie. Tips, anyone?

Wees welkom en schuif gezellig aan bij het haardvuur en praat met ons mee in de Nederlandse taal over de diverse aspecten van het Druïdenpad.

Meditatie. Tips, anyone?

Postby nathalitanis » 30 Jun 2007, 10:49

Meditatie is altijd een moeilijk punt voor mij geweest; ik kan het namelijk niet. En dat vind ik vreemd, omdat ik een heel erge dromer ben en me de meest fantastische werelden voor de geest kan halen - zelfs als ik aan het werk ben. Maar zelfs visualizeren lukt niet wanneer ik aan het mediteren ben. Dan stel ik me voor dat ik ergens anders ben, en dan wil ik gaan lopen, maar dan krijg ik mijn voeten niet vooruit. Of ik val achterover en dan blijf ik liggen, en hoe ik ook probeer, mijn visualisatie blokkeert daar dan gewoon. Heel vaak sta ik ook naast een rivier, en dan val ik daar in en zie alleen nog maar duisternis om me heen.

Geest leeg maken lukte in het begin al helemaal niet, dus probeer ik het nu mbv muziek, of trommels, en dan krijg ik mijn hoofd wel leeg, maar dan blijft het ook echt leeg; ik zie enkel zwart.
Gisteren heb ik voor het eerst een ritueeltje gedaan, en ook toen bleef alles weer zwart, totdat ik uit frustratie mijn handen tegen mijn voorhoofd hield, en toen zag ik opeens allemaal flitsen- mensen, dieren, plaatsen; vanalles - zoveel, en zo kort dat ik er geen touw aan vast kon knopen.

Wel weet ik dat ik, juist door mijn grote fantasie en de vreselijke nachtmerries die ik als kind altijd had, ik de voorgaande jaren bang was voor dingen die ik niet kon zien, en dus ook voor wat ik zou 'oproepen' als ik mediteerde of een ritueel deed.
Ik dacht hier inmiddels vanaf te zijn omdat ik me goed beschermd voel en ondertussen mijn dromen opschrijf en ze duidelijker worden voor me, en ook omdat ik nu een cirkel rond mij heen maak - alleen weet mijn geest het nog niet goed, lijkt het, dat ik me geen zorgen hoef te maken.

Heeft iemand van jullie hier ook problemen mee (gehad)? En hoe bereiden jullie je voor op een meditatie?
nathalitanis

Postby The Raven » 30 Jun 2007, 13:03

Ik ben er niet heel goed in, maar wat mij zeker helpt is om liggend te mediteren.
The Raven

Postby Hennie » 30 Jun 2007, 15:07

Wat mij vaak overkomt is, dat ik voordat ik ritueel uitvoer, al een keer tijdens een wandeling, of tijdens een bad, door de stappen heen ga, die ik wil uitvoeren. Regelmatig komen er dan ook al flitsen op van de meditatie die ik tijdens het rtitueel uitvoer. Natuurlijk ontvouwt de werkelijke meditatie zich pas op het moment zelf, maar toch, vaak is het thema me al van tevoren duidelijk en lopen de dingen "vanzelf"; ook de visualisaties. Nou ja, zoiets...

Groeten, Hennie
Hennie
OBOD Druid

Postby nathalitanis » 30 Jun 2007, 22:33

Bedankt voor de reacties! Vanavond is mijn meditatie helemaal goed gegaan!  :yay:
De truuk bij mij is blijkbaar om hard een shamanistische cd op te zetten waardoor mijn hersenen afgeleid worden en mijn geest op pad gaat. Voorals nog lijkt dit als enige te werken. Waarom weet ik ook niet, maar ik ben al blij dat het gelukt is dit keer :)
Nathalie
nathalitanis

Postby scopulus » 01 Jul 2007, 02:28

Nathalitanis,
Mocht je het nog eens proberen, zie eens als je kan je beelden vervormen of niet. Dat zal misschien ook een duidelijker beeld geven omtrend je capaciteiten.

Zelf heb ik ook soms moeite met visualiseren hoor, maar trek het je niet aan. Voel naar je lichaam dan. Per slot van rekening is ons gevoel belangrijker dan de andere zintuigen. Eenmaal je hiervan bewuster bent, kan je misschien overschakelen naar visualities als het gevoel goed zit.

Ik wens je veel succes ermee en natuurlijk ook...

... blessings ;)
Words, mere words, Vivid, clear and sometimes Cruel!!!
Yet ... they have a subtle magic in them.

'Oscar Wilde' The picture of Dorian Gray.
scopulus
OBOD Ovate

Postby nathalitanis » 01 Jul 2007, 10:15

Hoi Scopulus,

Nou, ik heb gisteravond mijn initiatie ritueel gedaan, waarbij dus ook meditatie/visualizatie, en daarin gebeurde zoveel waaronder een verandering; heel mijn grove veranderde aan het einde van mijn meditatie - alles kwam in bloei te staan, en ook een kleine standing stone in het midden veranderde in een kleine roze bloesemboom.
Naderhand was ik helemaal perplex van wat ik allemaal had gezien omdat ik zeker wist dat ik niets had gestuurd, en heb alles zou goed mogelijk opgeschreven om niets te vergeten. Dit was de eerste keer dat me zo iets was gelukt.

En toen, na een uurtje kwam de nuchtere-ik weer boven die zei dat alles maar fantasie was, maar die kant moet ik nou eens leren onder controle te houden. Die kant van 'dat is onmogelijk' of 'ik zie niets, dus het is er niet'.

Ik ga het zeker nog eens vaker proberen in ieder geval :)
Nathalie
nathalitanis

Postby Rada » 01 Jul 2007, 14:50

Bij mij gaat visualiseren veel te gemakkelijk.
Als ik er de tijd voor neem en meega in het verhaal, voelt het goed.
Maar sommige meditaties vind ik veel te intensief en te heftig,
(de jouwe klinkt best heftig) en dan heb ik het gevoel dat ik doorschiet naar een andere dimensie
waarin ik de komende uren of dagen blijf rondzweven.
Mijn probleem ligt meer bij gegrond zijn en gegrond blijven.
Ik gebruik alleen intensieve meditatie als ik iets op zielsniveau wil onderzoeken of oplossen.
Zomaar even contact maken met andere werelden, daar begin ik niet aan,
ook niet als het nuttig zou zijn voor een ritueel of studie.
Voor mij is het belangrijker om gecentreerd en in balans te blijven.

Ik weet trouwens niet met wat voor dingen je over het algemeen bezig bent,
en welke rituelen je zoals doet.
Maar elke meditatie en elk ritueel heeft natuurlijk zijn eigen energie.
En iedereen reageert daar op een andere manier op.
Ik ben zelf bezig om een beter contact met mijn lichaam en met de aarde te krijgen,
daarom probeer ik me minder met andere dimensies en andere staten van zijn bezig te houden.

Groetjes Rada.
Rada

Postby nathalitanis » 03 Jul 2007, 14:08

Ik weet trouwens niet met wat voor dingen je over het algemeen bezig bent,
en welke rituelen je zoals doet.

Ik heb eigenlijk nooit rituelen gedaan omdat ik me daar niet gemakkelijk bij voelde (tijdens mijn wicca jaren), ook omdat ik me niet in de pantheons kon vinden die in de boeken stonden, of omdat ik het allemaal zo over-the-top vond en dramatisch.
Onlangs heb ik mijn initiatie en een midzomer ritueel uitgevoerd - de allereerste, en ze voelden dit keer heel goed, en heel natuurlijk.
Mediteren doe ik alleen als ik me goed voel - anders gaat er naar mijn gevoel te veel energie van me verloren. Vroeger was ik bang voor intensieve meditaties en rituelen omdat ik nogal opensta voor invloeden, maar op de een of andere manier voel ik me nu veel zekerder en beschermder dan voor heen; als ik verder geen rare dingen doe, dan hoef ik me volgens mij ook nergens druk over te maken - en dat werkt veel lekkerder, en krijg ik energie ipv het te verspillen.
Nathalie
nathalitanis

Return to Bij het Haardvuur