Meditatie is altijd een moeilijk punt voor mij geweest; ik kan het namelijk niet. En dat vind ik vreemd, omdat ik een heel erge dromer ben en me de meest fantastische werelden voor de geest kan halen - zelfs als ik aan het werk ben. Maar zelfs visualizeren lukt niet wanneer ik aan het mediteren ben. Dan stel ik me voor dat ik ergens anders ben, en dan wil ik gaan lopen, maar dan krijg ik mijn voeten niet vooruit. Of ik val achterover en dan blijf ik liggen, en hoe ik ook probeer, mijn visualisatie blokkeert daar dan gewoon. Heel vaak sta ik ook naast een rivier, en dan val ik daar in en zie alleen nog maar duisternis om me heen.
Geest leeg maken lukte in het begin al helemaal niet, dus probeer ik het nu mbv muziek, of trommels, en dan krijg ik mijn hoofd wel leeg, maar dan blijft het ook echt leeg; ik zie enkel zwart.
Gisteren heb ik voor het eerst een ritueeltje gedaan, en ook toen bleef alles weer zwart, totdat ik uit frustratie mijn handen tegen mijn voorhoofd hield, en toen zag ik opeens allemaal flitsen- mensen, dieren, plaatsen; vanalles - zoveel, en zo kort dat ik er geen touw aan vast kon knopen.
Wel weet ik dat ik, juist door mijn grote fantasie en de vreselijke nachtmerries die ik als kind altijd had, ik de voorgaande jaren bang was voor dingen die ik niet kon zien, en dus ook voor wat ik zou 'oproepen' als ik mediteerde of een ritueel deed.
Ik dacht hier inmiddels vanaf te zijn omdat ik me goed beschermd voel en ondertussen mijn dromen opschrijf en ze duidelijker worden voor me, en ook omdat ik nu een cirkel rond mij heen maak - alleen weet mijn geest het nog niet goed, lijkt het, dat ik me geen zorgen hoef te maken.
Heeft iemand van jullie hier ook problemen mee (gehad)? En hoe bereiden jullie je voor op een meditatie?