Vogelstand?

Wees welkom en schuif gezellig aan bij het haardvuur en praat met ons mee in de Nederlandse taal over de diverse aspecten van het Druïdenpad.

Vogelstand?

Postby Hennie » 24 Oct 2007, 09:34

Hallo,

ik merk dat het aantal vogels in mijn tuin, de buurt, de parken en het stukje bos waar ik regelmatig kom, nog geen 10de is van een jaar geleden. Ik heb het dan over de alledaagse vogels : mezen, merels, lijsters, mussen, vinken, houtduiven( die hier bijna een plaag waren); ze zijn zo goed als verdwenen. Gewoon gevolg van een rotzomer en koude (eigenlijk normale) herfst? Of zien jullie hetzelfde?

Hennie
Hennie
OBOD Druid

Re: Vogelstand?

Postby Lizzy » 24 Oct 2007, 11:13

Hmmm... momenteel hier in grote getalen aanwezig;

• Eksters
  • kraaien
  • kauwen
  • duiven

Minder te zien; merels, mussen, kool- en pimpelmezen, lijsters. Het lijkt hier alsof de 'grotere jongens' het wat meer overnemen. We hebben bijvoorbeeld in verhouding hier nu ook belachelijk veel zwanen, ooievaars en reigers.
Maar ik mis de kleintjes steeds meer en meer.
-Who wants to go get lost, I know the way-
Lizzy
OBOD Druid

Postby ennys » 24 Oct 2007, 12:15

Ik woon hier aan de grote weg, dus geen vogels, maar bij mijn ouders in de tuin en voor het huis zien we regelmatig:
-kraaien
-kauwen
-eksters
-meeuwen
-reigers
-aalscholvers
-ganzen
-eenden
-in het seizoen: grutto's

niks aan de hand daar, volgens mij. Alleen het verdwijnen van de mussen baart me wat zorgen...
Dancing to the music of the Web
Etre ar mor hag an neñv hag an douar
ennys
OBOD Bard

Postby free_floating » 24 Oct 2007, 13:43

In onze tuin strijkt op gezette tijden een heel grote zwerm mussen neer, er zijn altijd spreeuwen, een paar koolmeesjes en af en toe een kauw of een ekster. We zien hier alleen wel steeds minder merels.
"Tri pheth a beir y gerdawr uot yn amyl: kyfarwydyt ystoryaeu, a bardoniaeth, a hengerd"
free_floating

Postby AwishOFpeace » 25 Oct 2007, 14:55

Nou, hier bij mij aan de rand van ons dorp uit zien op een smalle strook bostuin met daar achter een veld met bos er achter valt het hier wel best mee, geloof ik?

veel koolmeesjes
gehad toen in de zonnebloemen nog pitten zaten (een week of vier geleden )
en paar andere soort mezen en mussen,
toch ook merels hoor,

dat zullen dan echt de kleinste zijn

Nu de grote vliegende kerels of meiden,
een paar sperwers
veel eksters dit jaar, ja.
een hele boel grote kraaien

(ik denk dat het raven zijn, maar iemand die wat van vogels af weet, zegt dan nee dat zijn zijn kraaien zussen en broers, maar ik vind deze hier bij ons wel erg groot voor een kraai) weet niemand misschien mij te vertellen wat het verschil is tussen een kraai en een raaf dan?
Een paar weken geleden twee reigers.
Ik vind hier bij mij en de omliggende streek tot in Maastricht 6 tot pakweg 12 kilometers veel staartveren van duiven (Ja, deze verzamel ik een beetje, dit is ook een van mijn krachtdieren en een z´n veer steekt altijd achter op mijn elektrische rolstoel)
dan zullen er ook veel duiven zijn.

Nu juist voordat ik dit bericht wilde afsluiten,
tikte er iets op mijn raam, toen ik snel ging kijken zag ik hem wegvliegen met 6 koolmeesje door de bomen en over de stoep of ze ons gehoord hadden dat de grote vogels de kleintjes wegduwen, dus niet, he!

De vogelgroet,
frfrfrfr en weg waren de koolmezen,
doei,
Edwin.
:trisk: :greenpeace:

ImageImage OBOD DRUID COLLEGE OF HEALING

Peace, healing and love
is there always for all life
of the whole world of
Mother Earth and Father Sky or Cosmos,
because of that, I call myself a universal druid of life
through, in and with
love, healing and peace,
my friend.

My own website:
http://www.vredeswens.nl

OBOD-gallery:
http://www.xs4all.nl/%7Ecearcall/obod-g ... es-nl.html

:smgrove: :rainbow: :fairies:
AwishOFpeace
OBOD Ovate

Postby nathalitanis » 27 Oct 2007, 10:25

Ik zit gelukkig in een groen gedeelte van Ridderkerk, en mijn balkon wordt regelmatig overgenomen door een vlaamse gaai, twee duiven (erg leuke vogels, maar na grondige observatie lijken ze niet al te snugger) en een kudde meesjes (zowel pimpel-, kool- als staartmeesjes, echt dotjes zijn dat).

Achter in de populieren wordt het nu minder druk, maar die waren bezet door honderden spreeuwen die allemaal tegelijkertijd hun zegje wilden doen, en vóór, precies in de drie bomen tussen mijn en mijn moeders huis zit de kauwtjes kolonie, die regelmatig worden opgejut door familie ekster. En dan heb ik het nog niet over de reigers die regelmatig een visje komen pikken (de reiger kolonie zit een paar honderd meter verder op in het Donkse Bos - een park wat bij een landhuis hoort). En nu ik dit zit te typen hoor ik luid meeuwgelach, en af en toe zeilt er een aalscholver door het luchtruim.

Nee, hier lijkt alles in orde te zijn. Er zijn juist meer vogelsoorten gekomen hier, zo lijkt het. Die kauwtjes overwinteren hier tegenwoordig in de bomen voor, er zijn een stel vurige meerkoeten bijgekomen die we vroeger niet hadden; maar, ik moet wel zeggen dat ik me niet kan herinneren voor het laatst een musje te hebben gezien, zo, in het 'wild'. Ik zie ze alleen nog maar bij de intratuin om de tafels hoppen, of in Blijdorp enzo...sja, de kleintjes delven het onderspit ben ik bang...
Nathalie
nathalitanis

Return to Bij het Haardvuur