Deze boom heeft veel gezien. Het lieflijke eiland dat gekroond wordt door talloze bloemen heeft een gewelddadige geschiedenis. Vele eeuwen lang werd het dan weer door de ene, dan weer door de andere overheerser ingenomen - de Normandiers, de Turken, de Venetianen, de Nazi's in de Tweede Wereldoorlog - en nergens word ik zo aan de woelige geschiedenis herinnerd als op de heuveltop waar deze boom uitkijkt over de baai van Sami, en de gigantische steenblokken uit de Myceense tijd (2000 v. Chr.) nog resten van de oude acropolis van Same.
Ook de Romeinen wisten het prachtige eiland van Kefalonia te vinden. De oude acropolis van Same was de laatste van de vier grote stadstaten die de Romeinen weerstond. Het beleg duurde maanden. Uiteindelijk moesten de bewoners zich overgeven, en werden zij als slaven weggevoerd, terwijl hun cultuur werd weggevaagd door de nieuwe overheersers.
Op de heuveltop, naast de oude boom voel ik niets van dat alles. De aarde lijkt zich alleen de liefde en de trots van de oorspronkelijke bewoners te herinneren, de dansen en de feesten, het gelach en de muziek van de nymfen die werden geëerd in de verborgen grotten.
De glooiende heuvels hebben een uitgesproken vrouwelijke vorm, en de aarde lijkt niets dan liefde uit te stralen - rust en liefde. Zo ook de eeuwenoude olijfboom.
Hij (zij?) kijkt uit over de baai van Antisami, waar de film 'Captain Corelli's Mandolin' werd opgenomen, nog een voorbeeld van de van strijd vervulde geschiedenis van het eiland.
De boom is een wonderbaarlijk voorbeeld van zich vernieuwend leven. Nieuwe takken en verse blaadjes ontspruiten aan het schijnbaar dode hout, dat in zijn grilligheid beelden tevoorschijn tovert van trollen, vreemde gezichten en knoestige oude mannetjes. De enorme kroon heeft zilverglanzende bladeren die zachtjes trillen in de wind.
Als ik me verbind met de boom, mijn hand op de ruige bast, stel ik me de roerige gebeurtenissen voor die de boom aan zich voorbij moet hebben zien trekken. Ik luister naar de stem van de boom.
En dit is wat de boom zegt:
'Het is allemaal goed. Alles is Vrede. Alles is goed...'

Nog 1 fotootje om het af te leren!