met wie kan ik een klapke doen?

Wees welkom en schuif gezellig aan bij het haardvuur en praat met ons mee in de Nederlandse taal over de diverse aspecten van het Druïdenpad.

met wie kan ik een klapke doen?

Postby subo » 20 Oct 2010, 00:55

Hallo allemaal,

Ben hier al een tijdje aan het rondstruinen en lezen....véél vragen ook.
Zoals ik al schreef bij het voorstellen.... van forums ken ik niet zoveel, ben dan ook telkens op de Engelse site binnengetuimeld zonder te kloppen...oeps.
Mag dit of niet? Ik volg de bardencursus in het Nederlands omdat ik niet zo goed Engels schrijf. Zou het wel willen leren om eigenlijk mede-barden, ovaten en druiden te leren kennen over de hele wereld en gedachten uitwisselen.
Vanaf wanneer ben je eigenlijk officieel bard? Ennne... zijn er samenkomsten of vieringen in België, want daar woon ik.

Heb de initiatie nog niet kunnen doen wegens familiale omstandigheden (ernstige ziekte van een dierbare mede-mens die nu een tijdje bij mij woont.
De cursus lezen doet me goed, geeft perspektief en troost. Al mis ik de bomen en het bos op dit moment. In mijn kleine tuin staan drie coniferen (hele grote) en een Kerstboom die ik plantte dertig jaar geleden met kertsbollen en al ( die zijn er nu wel af). Haha
Mijn buren willen dat ik de coniferen laat uitroeien ( k'krijg er maagpijn van) anderszijds hebben zij daardoor geen zon in hun tuin.... moeilijke beslissing.... Iemand een goed idee.?
S'ochtends héél vroeg geniet ik van de nacht die de dag wakker kust, doorheen het raam lijkt het alsof de oude conifeer droevig is.... of beeld ik me dat in? Heb er schetsen van gemaakt.... Het gezicht van de oude man veranderd met de lichtinval. Mooi.
Mooi en rustgevend. Sereen de dag beginnen.
Tja, dat was het zowat

Warme groet vanonder de maan en de sterren (verscholen achter regenwolken)
Subo
subo
OBOD Bard

Re: met wie kan ik een klapke doen?

Postby Bram » 21 Oct 2010, 19:00

Hoi Subo,

Welkom op het Pad van de Bard. :shake:

Bard ben je volgens mij na het beleven van de initiatieceremonie, beschreven in de Bardencursus.

Natuurlijk mag je gaan kijken op het Engelstalig gedeelte van dit forum. De delen van het forum die voor ons niet toegelaten zijn, worden bij het inloggen verborgen. Dus deze kan je niet 'per ongeluk' openen ;-). Als ik met vragen zit over een bepaalde Gwers, kijk ik altijd zowel in het Nederlandse als het Engelse gedeelte, zo krijg je een grotere verscheidenheid aan ervaringen te zien.

Waarom geen compromis aangaande jouw coniferen. Als ze inderdaad al het licht van jouw buurman wegnemen en jij wil er geen afscheid van nemen, dan kun je ze toch gewoon laten 'koppen' ipv van helemaal verwijderen. Coniferen zijn sterke bomen die het wel kunnen verdragen om een kopje kleiner gemaakt te worden.

Warme groeten vanonder de Eik,
Bram
/I \
Bram
OBOD Bard

Postby subo » 28 Oct 2010, 21:01

Dag Bram,

Dank voor je reactie op mijn schrijven. Altijd fijn.
Tja, die coniferen.... nog niet opgelost...ik wacht nog even en vraag links en rechts advies over mogelijkheden en tijdstip.
Ik zit hier véél te lezen op dit forum en het Engelse en het Franse....boeiend en leerzaam en soms reageer ik op een item omdat het me aanspreekt en na het verzenden merk ik dat ik jaren later erop reageer.... dat komt ervan als je een oude jonge bes bent, niet vertrouwd met forums. Haha.... een tijdje geleden was ik al blij dat ik kon mailen en wat fotoshoppen, mij wat amuzeren allé. Mijn kleinzoon heeft me ondertussen wat bijgeleerd.... ik zal hem nog eens om raad moeten vragen. Haha.
Er is een tijd dat ouders hun kinderen opvoeden en dan komt er een tijd dat kinderen en kleinkinderen hun ouders ( oma) opvoeden. Mooi toch?

Ik zit nog steeds met gwers één en twee en ontving vandaag een aanvulling op gwers één.
Ben in huis een heilig plaatsje aan het zoeken om mijn rituelen te doen.
Tot vorige zondag verbleef mijn beste vriendin hier (sinds september) Ze heeft een open borstkanker . Nu is ze terug opgenomen in de kliniek.... voor verdere behandeling na de chemo. Vandaar dat ik er nog niet aan begonnen was, maar in die tijd heeft het wel gerijpt.
De confrontatie met het lijden van een medemens is pijnlijk maar ook verdiepend.

Vanop de weg onder maan en sterren,
Subo
subo
OBOD Bard

Postby Walda » 29 Oct 2010, 12:11

Ik zwerf ook wel wat rond op het forum. maar meestal kijk ik uit naar nederlandstalige stukjes. Weet je, mijn talenknobbel is beneden alle peil. nederlands en Duits ben ik machtig, maar Engels en Frans niet zo. Wel om 'dag' te zeggen.
Wij hebben ook iets meegemaakt met onze bomen in de tuin. We wonen in Zoersel, grote wilde tuin. Onze buren legden zonnepanelen op hun dak. En lap, op een morgen vlogen er takken in onze tuin. Een gil van onze kinderen: 'ze doen je bomen weg'! Ik heb die boomsnoeiers heel even woest te woord gestaan. Ze zijn direct gestopt, maar het resultaat is een scheve verhouding met de buren, en 2 heel hoge stammen, zo dood als een pier. Het waren mooie dennenbomen.
Eigenlijk kunnen je buren niks zeggen als de bomen 2 of meer meter van de scheiding staan. Ze kunnen wel vragen om de bomen kleiner te maken.

Ik ga in mijn tuin proberen de 4 natuurelementen echt te brengen. Maar ik en er nog niet uit.

In Wijsheid, kracht en Schoonheid,

Walda
Walda

Postby subo » 31 Oct 2010, 12:17

Dag Walda,

Erg van je bomen... en burenruzies is ook niet aangenaam. Ik hoop voor jou dat dit inmiddels geluwd is.
Heb besloten om een goede tuinman om advies te vragen, er komt wel iets op mijn weg dat goed zal zijn voor ieder hoop ik. Sinds ik ingeschreven ben, véél in de gwersi gelezen maar heb nog niet de initiatie gedaan. Ik ben het aan het voorbereiden, hier in huis en in gedachten. Ik kijk er naar uit.
Eigenlijk zou ik het liever in mijn tuin doen, maar dat is hier niet mogelijk... te weinig privacy.
Ben jij al naar bijeenkomsten of ceremonies geweest Walda? Hier in Belgïe ?
Andere barden leren kennen, ervaringen uitwisselen lijkt me wel boeiend. Ik dacht dat men door de inschrijving lid werd van OBOD wereldwijd maar blijkbaar is dat niet zo, wou gisteren op OBOD Frankrijk naar het forum gaan en het lukte niet om in te loggen. Op de Engelse site kan ik wel.
Duitse ook niet. Omdat ik een beetje in verschillende landsgedeelten woonde ben ik redelijk goed drietalig. Engels lees ik gemakkelijk maar kan het niet zo goed schrijven... te weinig ervaring hiermee maar ik oefen.... haha. Heb de audioversie in het Engels besteld via Yurre Yntema...hoopte die eigenlijk te hebben voor het initiaritueel maar ik heb nog geen antwoord gekregen. Misschien is dit niet de juiste weg. Weet jij soms ?
Warme groet vanuit het Leuvense,
subo
subo
OBOD Bard

Postby Walda » 01 Nov 2010, 17:02

Dag subo,

Ja dat lijkt me ook wel wat. Kennismaken met andere mensen die de Bardencursus volgen.
Ik kan helaas naar geen bijeenkomsten gaan. Practisch is dat in mijn huishouden niet mogelijk.
Allereerst kan ik geen auto rijden. Dat is iets wat te betreuren valt, ik weet het. Maar dat is een stuk van mijn opvoeding dat ik mee draag. De andere draden van mijn opvoeding heb ik zoveel moglijk doorgeknipt. Niet alle, familie is familie.
daarnaast hebben wij ons huis opengezet voor 2 heel moeilijke pleegkinderen; allebei met zware psychologische moeilijkheden. We proberen hen uit een negatieve spiraal te halen. Soms lukt dat goed, soms mislukt alles. Ze kunnen ons nog niet lossen, we mogen al blij zijn dat we soms een kinderoppas kunnen nemen.
daarom snuister ik ook rond bij Nederlandstalige stukjes op het forum. Kan ik wat lezen, en tegelijk een woordje zeggen, begrijp je?

Ik ben op dit moment bezig 2 kinderen die volgend jaar hun jeugdfeest willen vieren, voor te bereiden. Op kindniveau te vertellen over de 4 natuurelementen en de krachten die je kan opdoen. Werken met die krachten.Een heel intens gevoel. Eerst zelf alles laten inwerken in je eigen geest en in je eigen hart, om het daarna te vertalen naar kinderen.

Groeten met Wijsheid, Kracht en Schoonheid,

Walda
Walda

Return to Bij het Haardvuur