uitzending van zembla 12/12

Wees welkom en schuif gezellig aan bij het haardvuur en praat met ons mee in de Nederlandse taal over de diverse aspecten van het Druïdenpad.

uitzending van zembla 12/12

Postby bluestormwatcher » 13 Dec 2010, 18:03

Hoi Mensen,

Zijn er mensen die naar de uitzending van 12/12 hebben gekeken van het tv-ptogramma Zembla? Daar worden de misstanden van fokkers van rashonden aan de kaak gesteld. Het financiele gewin van de raad van beheer, de overkoepelende organisatie van de verenigingen van fokkers van verschillende rashonden. Wat de dierenartsen toelaten en daar het scheefgroeien van alle misstanden.

Die rashonden, Franse Cavalier, Engelse Buldog en de Duitse Herder, ze hebben allemaal ziektes onder de leden en lijden gewoon.

Bij de Cavalier is het mode dat dit ras een klein schedeltje heeft, wat ervoor zorgt dat dit te klein is voor de hersens. Als het hondje ouder wordt drukken de hersens de ogen naar buiten.
Bij de Duitse herder is een ziekte wat dwergengroei heet, dat houdt in dat honden misvormde poten heeft, kale plekken krijgt en abcessen ontstaan.

Het is vresenlijk om deze honden te zien lijden, en dat uit de naam van mensen die een rashond moeten hebben. Dat er ongezonde honden zo te wereld komen die geen schijn van kans hebben.

Stichting Dier en Recht is hier tegen in geweer gekomen.

Mensen kijk aub naar deze uitzending en reageer.
Image

Godin Moeder...

Godin, Moeder voor mij bent u een rots.
in deze mijn ontwricht leven
Mijn Godin waar ik op terug vallen kan
Godin uw woorden vormen voor mij een zin
Godin U bent voor mij een begrip
Een liefde vol genegenheid
U Grote Moeder U vult mijn leven
Zonder U mijn Godin,
zou ik het leven niet aankunnen
Godin mijn grote Moeder ik wil u laten weten.
Ik ben u dankbaar
Voor Uw plaats in mijn leven
Moeder laat die plaats nooit leeg achter
Godin blijf bij me
bluestormwatcher
OBOD Bard

Re: uitzending van zembla 12/12

Postby Melkboer » 28 Jan 2011, 09:01

Beste Bluestormwatcher,

Inderdaad, dIt probleem zit in essentie in van het fokken. Om de beste kwaliteiten in een ras te fokken, zoekt men 'zuivere' honden. Zoals bij mensen is het echter van belang dat mannetje en vrouwtje niet direct familie van elkaar zijn. Helaas zijn de afgelopen honderden jaren steeds meer onzuivere honden gekomen door kruisingen. De echte rashondenpopulatie moet dus putten uit een kleinere populatie die steeds vaker familie van elkaar zijn. Dit levert vaak uiterlijk goede kenmerken op, maar de kans op genetische defecten wordt vele malen groter.

Volgens mij is er weinig aan te doen, anders dan de raszuiverheid van honden los te laten. Tenslotte zijn veel honden ook uit kruisingen ontstaan, dus als je voor de keuze staat van de aanschaf van een hond, is een kruising een goed idee (wat nog iets anders is dan de aanschaf van een 'vuilnisbakkenras').

Groet,
Henk
Image
Melkboer
OBOD Ovate

Re: uitzending van zembla 12/12

Postby bluestormwatcher » 03 Feb 2011, 15:50

Hoi Henk,

Waar het mij om gaat is de waanzin waar mensen tegenwoordig aan lijden. Je kiest een hond uit die perfect mooi bij je keuken past, en kijkt niet verder naar het karakter.
De waanzin dat een hond perfect moet zijn en alle vereisten van zijn ras om het zo zuiver mogelijk te houden.
Dat deze honden daarna een leven vol pijn en lijden hebben, om dat de mens is door geschoten in zijn keuzes en niet naar het leed kijkt wat die daarmee veroorzaakt.

De mallemolen waarin dierenartsen, hondenverenigingen elkaar geld toeschuiven en waarin
de hond het slachtoffer is van hebzucht van de de fokkers, dierenartsen en van de mensen die gek zijn om een designerhond te kiezen.

Stichting Dier en Recht strijdt voor een goede zaak in dit bureaucratisch land waarin ieder gek is op regeltjes, en een hoop gelul en geen actie onderneemt.

Groeten Bluestormwatcher
Image

Godin Moeder...

Godin, Moeder voor mij bent u een rots.
in deze mijn ontwricht leven
Mijn Godin waar ik op terug vallen kan
Godin uw woorden vormen voor mij een zin
Godin U bent voor mij een begrip
Een liefde vol genegenheid
U Grote Moeder U vult mijn leven
Zonder U mijn Godin,
zou ik het leven niet aankunnen
Godin mijn grote Moeder ik wil u laten weten.
Ik ben u dankbaar
Voor Uw plaats in mijn leven
Moeder laat die plaats nooit leeg achter
Godin blijf bij me
bluestormwatcher
OBOD Bard

Return to Bij het Haardvuur