Bibracte

Wees welkom en schuif gezellig aan bij het haardvuur en praat met ons mee in de Nederlandse taal over de diverse aspecten van het Druïdenpad.

Bibracte

Postby Explorer » 13 Oct 2006, 15:02

Hoi,
Ik ben net terug van vakantie in Frankrijk en op de terugweg uit het zuiden zijn we in Bourgogne langs de oude Keltische stad Bribacte gereden. Dit was de hoofdstad van de Eduii en het speelde een hoofdrol in de gallische oorlogen van Julius Ceasar.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bibracte

Er is een leuk museum en ze hebben een klein deel van de muur weer opgebouwd. Dankzij de opgravingen en de info borden weet je precies waar de oude stad begint. De info is in wikipedia allemaal te vinden, maar ik wil even een ervaring delen die daar niet te vinden is ;-).

Op de top van de heuvel is een bijna cirkelvormige grove van beuken. Ik liep daar eigenlijk nogal nonchalant doorheen toen ik opeens kippevel kreeg en me nogal sterk bewust werd van die plek. Ik ben niet een persoon die normaal gesproken 'energie' voelt, maar hier werd mijn aandacht toch sterk getrokken.
Iets verderop stond een kapelletje en er stond een bord bij dat er vroeger een gallo-romaanse tempel gestaan had. Nog een eindje verder was een bron.
Ik ben ook niet een persoon die dagelijks de goden aanroept (eigenlijk probeer ik nog steeds vol te houden dat ik atheist ben namelijk), maar ik kreeg daar wel de behoefte om een kleine offer/oogst ceremonie te houden voor de natuurkrachten. Ik had mede in de auto, wat koek, wat bloemen.
Ik overwoog om het in die beuken grove te doen, maar in het kapelletje zag ik soortgelijke offerandes voor de christlijke 'godin' Maria liggen. Eigenlijk voelde het zeer toepasselijk om de oude keltische goden die daar waren verdrongen enigzins in ere te herstellen. Niet op een aggresieve manier, maar gewoon naast maria. Ik weet niet precies welke goden daar werden vereerd, maar het gaat om het idee. Ik heb mijn offerandes dus gewijd aan Cernunnos, Cerridwen en Maria. (vooral dat laatste voelde als atheist toch een beetje merkwaardig, maar eigenlijk toch ook best wel correct).

groeten,
Nico

Image
Explorer

Postby Mey » 14 Oct 2006, 09:00

Maria staat ook wel voor de Oer Moeder (Black Madonna) van waar wij allen uit geboren zijn. Dus je zit er niet zo ver langs ;)
:curtsey: Peace, Love and Icecream
~ Mey ~ Kinky Tinky Winky ~

Random poster award 2007The Holy Helm of Randomness: :helm:
Great High Queen of Ramdom...ness and Cantelope squasher!

Image
Mey

Postby Explorer » 14 Oct 2006, 09:43

Mey wrote:Maria staat ook wel voor de Oer Moeder (Black Madonna) van waar wij allen uit geboren zijn. Dus je zit er niet zo ver langs ;)

Ik weet niet of iedereen die Maria vereerd het daar mee eens zou zijn <grin>. Ik ben bang dat je voor zulke uitspraken een paar eeuwen geleden op de brandstapel was geeindigd, zwanger of niet.

Ik heb deze vakantie een boek over de kruistochten tegen de katharen  gelezen. Dat was een christelijke afsplitsing in zuid-frankrijk die massaal op de brandstapels is ge-eindigd, brrr, gruwelijk om te lezen, zelfs na 700 jaar.
Explorer

Postby Mey » 15 Oct 2006, 09:02

Ik heb in het verleden regelmatig dromen gehad over mezelf als kruiden vrouwtje bij een groot kasteel. Alles wat ik deed moest in het geheim. Verschillende keren dezelfde doorm, bij hetzelfde kasteel, etc. Ik ben er van overtuigd dat ik dat in een vorig leven ben maar of ik op de brandstapel geeindigd ben weet ik niet.

Image
Mey

Postby Explorer » 15 Oct 2006, 10:42

Mey wrote:Ik heb in het verleden regelmatig dromen gehad over mezelf als kruiden vrouwtje bij een groot kasteel. Alles wat ik deed moest in het geheim. Verschillende keren dezelfde doorm, bij hetzelfde kasteel, etc. Ik ben er van overtuigd dat ik dat in een vorig leven ben maar of ik op de brandstapel geeindigd ben weet ik niet.

Ik heb nog wel een spannende roman voor je te lezen als je geintersseerd bent, 'Labyrinth' van Kate Moss. Gaat ook over een kruidenvrouwtje in de middeleeuwen bij een kasteel (in Carcasonne). En over catharen, heilige graal en brandstapels enzo. Beeeeetje Da Vinci Code achtig, maar ik vond hem wat beter omdat hij meer in een historische context is geplaatst.
Explorer

Postby Mey » 15 Oct 2006, 14:59

Ik heb dat boek regelmatig zien liggen en ik zet hem op mijn surprise verlanglijstje!

Image
Mey

Postby Lizzy » 21 Oct 2006, 14:50

Yep, erg goed boek!

En Nico, wauw! Wat een ervaring! Ha, I knew it, zie je wel dat je dingen voelt, je bent alleen nog niet op de (voor jou) 'juiste plekken' geweest, zei ze betweterig  :whistle:

En mooie foto, ziet er uit als een bijzondere omgeving.
-Who wants to go get lost, I know the way-
Lizzy
OBOD Druid

Postby MinervaB » 22 Oct 2006, 12:56

Een hele mooie ervaring, Nico, bedankt dat je dit wilde delen. Het lijkt me dat je het goede hebt gedaan met je offer voor de goden, heel mooi.

Minerva
MinervaB

Return to Bij het Haardvuur