Lijden

Wees welkom en schuif gezellig aan bij het haardvuur en praat met ons mee in de Nederlandse taal over de diverse aspecten van het Druïdenpad.

Lijden

Postby bluestormwatcher » 17 Oct 2006, 21:19

Hoi mensen,

Waar valt het lijden van de mens onder? Ik zit een beetje in een impasse met deze, zie het veel om me heen gebeuren dat er iets gebeurd en mensen lijden maar onder welke emotie valt dit?

groetjes bluestormwatcher  :where:
bluestormwatcher
OBOD Bard

Re: Lijden

Postby turtlewitch » 18 Oct 2006, 07:43

bluestormwatcher wrote:Hoi mensen,

Waar valt het lijden van de mens onder? Ik zit een beetje in een impasse met deze, zie het veel om me heen gebeuren dat er iets gebeurd en mensen lijden maar onder welke emotie valt dit?

groetjes bluestormwatcher  :where:

Hmmm,

Ik denk dat er veel soorten van lijden zijn en dat er een heel scala van emoties meegepaard kan gaan. Ik denk dat verdriet en pijn er vaak deel van zal uitmaken. Zeker als het wordt veroorzaakt door factoren waar men zelf niet heel veel grip op heeft, een ongelukkige samenloop van omstandigheden, keuzes van anderen.

Maar het kan ook zelfmedelijden en egoïsme zijn, veroorzaakt door een onwil om de realiteit onder ogen te zien. Het maken van slechte keuzes, niet leren van fouten - dat soort zaken.

Turtle
turtlewitch

Postby Saille-Panthera » 18 Oct 2006, 07:50

Woede, vergeet woede niet! Omdat je kwaad bent, trek je je de dingen (zoals onrechtvaardigheid...) meer aan en kan je er onder lijden. Liefde, het tegenovergestelde van egoisme, te altruistisch zijn (mooi woord) en daardoor jezelf teveel wegcijferen...

Misschien wordt lijden wel gewoon veroorzaakt door elke willekeurige emotie die uit balans is...
Image Image Image Image

'All we have to do is preserve our personality, to live our own life, to be captain of our own ship, and all will be well' (Dr. E. Bach)
Saille-Panthera
OBOD Bard

Postby Hennie » 18 Oct 2006, 08:22

Zou het kunnen zijn, dat we lijden omdat we weten, dat leven uiteindelijk "één groot afscheid" is, het grote onbekende tegemoet, met herinneringen aan wat voorbij is en nooit meer terugkomt?

Hennie
Hennie
OBOD Druid

Postby Mey » 18 Oct 2006, 08:27

Mijn twee eurocentjes:

Je hebt lijden en lijden. Wat is erger? Jij die longkanker hebt of het buurmeisje wiens kat dood is gegaan nadat er iemand over heen gerden is? In mijn visie: beiden zijn even erg! Nu zul je mischien verbaasd kijken en zeggen: ja, maar longkanker is toch veel erger? NEE! Voor beide personen wegen deze dingen even zwaar, alleen worden ze met een andere weegschaal gemeten.
Ik heb hier eindeloze discussies overgevoerd met een vriendin van mij wiens moeder ernstig ziek was en zij zich in een rol duwde waarbij zij altijd de zielige persoon uithing en ik me daar mateloos aan ergerde omdat ik ook met dingen zat alleen die werden door haar situatie automtisch afgedaan als minder erg. En dat klopt niet. Twee verschillende personen, twee verschillende gradaties van lijden, allebei net zo erg en net zo zwaar om te dragen.

Wat mij bij het volgende punt brengt: ik denk dat lijden, in wat voor vorm en op wat voor manier dan ook, in een apart hoofdstuk thuishoort (dus niet bij emoties) omdat het in mijn ogen iets is wat er voor dient mensen wakker te schudden uit hun huidige situatie, hen na laat denken over hun situatie en hen aanspoort er verandering in aan te brengen op weg naar verlichting van het lijden en dus een stuk(je) persoonlijke groei. (sorry voor de lange zin). Lijden is nodig voor persoonlijke groei. Natuurlijk kan persoonlijke groei ook op andere manieren bewerkstelligd worden dan alleen door lijden, alleen voor sommige types of op sommige momenten in ons leven is het nodig dat er ons op een wat hardere manier dingen duidelijk gemaakt worden. Misschien om ons de ernst van de situatie in te laten zien omdat verandering hard nodig is. (even ter verduidelijking: ik ben iemand die denkt dat alles gebeurt met een reden, alles ligt al vast). Snappie?
:curtsey: Peace, Love and Icecream
~ Mey ~ Kinky Tinky Winky ~

Random poster award 2007The Holy Helm of Randomness: :helm:
Great High Queen of Ramdom...ness and Cantelope squasher!

Image
Mey

Postby Mey » 18 Oct 2006, 08:27

Sorry, ik heb vakantie en heb een bijzonder helder moment op deze vroege morgen  :whistle:

Image
Mey

Postby Hennie » 18 Oct 2006, 08:40

Misschien ligt alles idd vast; voor sommigen is dit een zeer geruststellende gedachte, voor anderen een afschuwelijk idee, voor een derde een groot vraagstuk; toch is er niemand die exact weet, wat hem te wachten staat, hoe groot je helderziendheid of bedrevenheid in divinatietechnieken ook is.

Hennie
Hennie
OBOD Druid

Postby Mey » 18 Oct 2006, 09:42

hoe groot je helderziendheid of bedrevenheid in divinatietechnieken ook is.

Ik doe hier helemaal niets mee om proberen te achterhalen wat de toekomst voor mij in petto heeft. Mijn tarot kaarten gebruik ik om inzicht te krijgen in hoe ik tegen dingen aan kijk en hoe het ook anders kan. Ik ben iemand die wel ziet wat er op mijn pad komt. Alleen soms is het fijn om proberen te achterhalen waarom dingen op je pad komen en wat de wijze les erin is.

Image
Mey

Postby Torc » 18 Oct 2006, 14:44

Dit jaar is trouwens een topjaar wat lijden betreft, overal om ons heen zien Ivy en ik allerlei leed, ziektes, operaties, stervenden, problemen, ... Dit houdt ook in dat het een jaar is dat veel mogelijkheden biedt voor transformatie, maar dan moet je jezelf er wel voor open durven stellen en er voor inzetten! Want het gaat dan om heftige transformaties, dingen waar je al lang tegen opbokst, ... Dus voor diegenen die vinden dat ze een rotjaar achter de rug hebben, ... kijk even of daar niet meer achter zit waar je ook je voordeel uit kan halen, ... Het is bijna Samhain, dus ook een goede tijd om de balans op te maken en te kijken van welke patronen, ... je afscheid wilt nemen/veranderen. Ivy leert momenteel een nieuwe techniek (met Martyn Pentecost) waarbij je je pijnlijkste en leuktste momenten in je leven op een rijtje zet en daar dan energetisch mee aan de slag gaat. Dit zit in een ontwikkelingsfase, dus hier horen jullie vanzelf meer over in de toekomst.

En wat mijn persoonlijke visie betreft: "Niets gebeurt voor niets!"
We zijn hier slechts tijdelijk, dus afscheid nemen is onlosmakelijk verbonden met het leven en elk afscheid kan een doorgang naar een nieuw begin zijn, zowel voor de afscheid nemende als degene die achterblijft. Voor diegenen die dit moeilijk vinden, wachten interessante technieken in de Ovatengraad.

Vanonder de Taxus van Transformatie,
Torc
:yew:

Last edited by Torc on 18 Oct 2006, 18:26, edited 2 times in total.
Torc
OBOD Druid

Postby Gwenhwyfar » 18 Oct 2006, 16:57

Hoi bluestormwatcher,

Wauw, lijden, dat is me geen klein onderwerp zeg.
Na mijn weten zijn er 2 vormen van lijden; het lichamelijke en het geestelijke. Daarentegen kunnen die twee ook weer met elkaar verweven zijn, geestelijk lijden dat zich uit in lichamelijk lijden (psychosomatie) en lichamelijk lijden dat je gemoedstoestand aantast.

Ook zijn er verschillende gradaties van lijden; tijdelijke en meer permanente. In welke gradatie iemand verkeerd maakt niet echt veel uit, lijden = lijden (zoals beschreven door Mey).

Wat emoties/gemoedstoestanden betreft kunnen we zeggen dat alle die als negatief worden ervaren lijden veroorzaken. Om er een paar op te noemen: Angst, jaloezie, minderwaardigheidsgevoelens, vernedering, geremdheid, onmacht, bezorgdheid enz.

Leuk deze vraag, het is lang geleden dat ik mij hiermee bezig heb gehouden. Ik hoop dat je gauw de inzicht krijg die je zoekt bluestormwatcher.

:warm:
Last edited by Gwenhwyfar on 19 Oct 2006, 00:34, edited 1 time in total.
Gwenhwyfar

Postby Mey » 18 Oct 2006, 19:25

alle die als negatief worden ervaren lijden veroorzaken. Om er een paar op te noemen: Angst, jaloezie, minderwaardigheidsgevoelens, vernedering, geremdheid, onmacht, bezorgdheid enz.

Ook daar vind ik verschil in zitten want emoties als deze betekenen niet automatisch lijden (in mijn opvatting). Angst voor of na het zien van een enge film hoeft geen lijden te betekenen. Jaloezie kan een gezonde strijd betekenen en dat kan heel leuk zijn en hoeft dus helemaal geen lijden te zijn. Ik zie het meer als emoties die uit lijden voort kunnen komen of die wanneer ze ernstiger worden lijden kunnen veroorzaken. Maar het 1 houdt niet per definitie het ander in.

Image
Mey

Postby Gwenhwyfar » 19 Oct 2006, 00:37

Hallo Mey

Laat ik het anders formuleren; alle emoties/gemoedstoestanden die we op dat moment ervaren als negatief kunnen lijden veroorzaken.  

Doorgaans als ik woede voel, lijd ik daar onder (slecht tijdelijk) (negatief). Desondanks heb ik laatst een grote woede gevoeld en deze gaf mij de kracht uit een netelige situatie te komen (positief)

Ik denk dat een emotie niet per definitie positief of negatief is.
Zo ben ik zelfs van mening dat geen enkele emotie fout is, de vraag is meer hoe je ermee omgaat.

Je kan jaloers zijn op de sportprestatie van je maat. Dan kan je gaan zitten miepen (negatief) maar je kan ook je jaloezie gebruiken als een kracht om aan je eigen prestatie te werken (positief).
Gwenhwyfar

Postby Mey » 19 Oct 2006, 07:22

Hoi Gwenhwyfar,
Het verschil tussen je eerste en tweede post zit 'm in het woord: kunnen.

Wat emoties/gemoedstoestanden betreft kunnen we zeggen dat alle die als negatief worden ervaren lijden veroorzaken.
vs
alle emoties/gemoedstoestanden die we op dat moment ervaren als negatief kunnen lijden veroorzaken.  
En da's een heel groot verschil!

Image
Mey

Postby Hennie » 19 Oct 2006, 08:40

Is er eigenlijk wel iets, dat niet ook lijden bevat?
En is er in het vermogen tot lijden niet ook een enorme schoonheid vervat?

Hennie
Hennie
OBOD Druid

Postby Mey » 19 Oct 2006, 13:12

Natuurlijk is er in lijden een (enorme) schoonheid vervat alleen moet je er wel voor openstaan dat op dat moment te willen en kunnen zien. Niet iedereen is daartoe in staat.

Image
Mey

Postby Hennie » 19 Oct 2006, 13:39

Het lijden op zich is ook vaak afschuwelijk, het vermogen tot lijden is groots. (Al zie ik niets in masochisme of in sadisme).

Hennie
Hennie
OBOD Druid

Postby Dububrannos » 19 Oct 2006, 17:30

Natuurlijk is er in lijden een (enorme) schoonheid vervat alleen moet je er wel voor openstaan dat op dat moment te willen en kunnen zien. Niet iedereen is daartoe in staat.
Op het moment zelf is het lijden vaak zo erg dat je gewoon het positieve niet KAN zien. Maar in dat geval is het wel belangrijk dat je er aachteraf uit leert en er mee leert omgaan en niet gaat zitten mekkeren hoe zielig je wel bent.
Ten minste zo denk ik er over...
If the Gods are watching us, the least we can do is be entertaining
http://www.dububrannos.be
Dububrannos

Location: A house called Caer Cyffdy in Monasterium Anglorum, Civitas Menapiorum, Gallia Belgica

ja daar zeg je wat

Postby bluestormwatcher » 20 Oct 2006, 15:39

Hoi allemaal,

De reden dat ik dit gevraagd heb is dat ik veel met tegenslag geconfronteerd wordt zelf of bij anderen, na een tijdje lijkt het wel of ik hierin verdrink als in een modderpoel.

Ben je er net weer boven op, gaan we weer. Bedankt voor de wijze woorden.

groetjes bluestormwatcher  :shake:
bluestormwatcher
OBOD Bard

Postby Gwenhwyfar » 20 Oct 2006, 16:28

Hallo bluestormwatcher,

Nu weet ik dat het een schrale troost is maar zoals jij nu zit zitten er velen op dit moment. De dagen worden korter, iets waar veel mensen op reageren. Het weer is omgeslagen naar vocht en kou, iets waar mensen op reageren en nu beginnen de bladeren ook te vallen, iets waar mensen op reageren.  3 redenen voor ongelukkige gevoelens, depressies, lichamelijke klachten en zelfs het meest ongelukkige, pogingen tot zelf doding. Kijk maar om je heen, je ziet mensen met een strak gezicht rondlopen waar ze van de zomer nog een glimlach hadden. Dit is gelukkig van tijdelijke aard maar het kan behoorlijk in je gemoedstoestand slaan.  

Mijn advies is, maak het in huis voor jezelf zo knus als mogelijk is en trakteer jezelf op lekkere en ontpannende dingen. Wanneer jij je goed voelt kan je er ook beter zijn voor de mensen om je heen en je eigen tegenslagen iets wat beter dragen.

Ik zal vanavond een kaars voor je opsteken.

Héél veel liefs,
Gwenhwyfar

Postby Torc » 20 Oct 2006, 16:35

Vanochtend is mijn tante (mijn meter voor de Belgen) overleden, ze was onlangs geopereerd en eergisteren werd duidelijk dat ze terminaal was: baarmoederkanker.
Mijn jongste oom aan vaders kant heeft ook weer te horen gekregen dat er iets niet goed zit, hij wordt momenteel al behandeld en heeft vorig jaar al kanker gehad, dus dat is ook zo'n beetje een aflopende zaak.
Voeg daar nog eens aan toe dat bij mijn Nederlandse oma ook iets is vastgesteld dat heftig is (heb niet opgeslagen wat precies, met deze veelheid aan slecht nieuws), ze is 86 en woont nog op zichzelf.

"Van Aarde naar Lucht, naar Vuur naar Water
Moge Nwyfre vanuit elke hoek stromen."

Image
Kaarsjes, Nwyfre en Helend Licht is welkom!
Image
Torc
OBOD Druid

Next

Return to Bij het Haardvuur