Lijden

Wees welkom en schuif gezellig aan bij het haardvuur en praat met ons mee in de Nederlandse taal over de diverse aspecten van het Druïdenpad.

Postby Hennie » 20 Oct 2006, 17:11

Moge pijn, verdriet en angst worden verlicht  :candle:

Hennie
Hennie
OBOD Druid

Postby Hennie » 20 Oct 2006, 20:14

Aan de andere kant van het lijden
Ligt eeuwig ongeschapen
Een rustig wakker slapen
Niet gevangen in te krappe tijden

Staat een onduister licht
De schijn van het gezicht
Onaangetast door het verscheiden

Is geen wankel geheim
Hennie
OBOD Druid

Postby Torc » 20 Oct 2006, 20:26

Dank je wel Hennie!
Mooi!
Torc
OBOD Druid

Postby Gwenhwyfar » 20 Oct 2006, 21:23

Hallo bluestormwatcher

Voor jou een virtuele kaar op http://www.gratefulness.org/candles/message.cfm?l=duc&cid=1875607 hij blijft 48 uur branden.

en lieve Torc,

Ook voor jou en je wederhelft heb ik een virtuele kaars opgestoken. de url is http://www.gratefulness.org/candles/message.cfm?l=duc&cid=1875560 en hij blijft 48 uur branden.

Liefs,
Gwenhwyfar

Postby Torc » 20 Oct 2006, 21:29

Dank je wel lieverd, fijn!
Ook namens Ivy.

:hug:
Torc
OBOD Druid

Postby Saille-Panthera » 21 Oct 2006, 11:00

Voor Torc en Ivy:

:hug: :candle: :rose: :candle: :hug:
Image Image Image Image

'All we have to do is preserve our personality, to live our own life, to be captain of our own ship, and all will be well' (Dr. E. Bach)
Saille-Panthera
OBOD Bard

Postby Inga » 21 Oct 2006, 12:18

Mey wrote:Mijn twee eurocentjes:

Je hebt lijden en lijden. Wat is erger? Jij die longkanker hebt of het buurmeisje wiens kat dood is gegaan nadat er iemand over heen gerden is? In mijn visie: beiden zijn even erg! Nu zul je mischien verbaasd kijken en zeggen: ja, maar longkanker is toch veel erger? NEE! Voor beide personen wegen deze dingen even zwaar, alleen worden ze met een andere weegschaal gemeten.

Ik ben hierin van mening veranderd. Het ene lijden is het andere niet. Ik vond het beangstigend om dit te ontdekken het kan toch steeds weer dieper lijkt t wel. Ik heb nu een paar keer gehad dat de grenzen van wat mij mogelijk leek weer verlegd werden en dat is steeds een bijna ontwrichtende ervaring geweest. Ik ben het met je eens dat verdriet of lijden de ruimte vult die er is en als zodanig een totaalervaring is, maar mijn ervaring is dus dat die ruimte zich kan uitbreiden. Dit is heel moeilijk te omschrijven merk ik, hopelijk is t een beetje duidelijk wat ik bedoel of herken je t. Misschien is het wel wat jij bedoelt met die andere weegschaal

Een oordeel hierover kan je inderdaad niet aan de situatie an sich hangen, inderdaad zijn er mensen die ziektewinst uit hun slachtofferschap halen, op een ongezonde manier met hun lijden omgaan en hun omgeving gebruiken om dat in stand te houden. Mijn ervaring is dat diep werkelijk lijden weinig woorden gebruikt. Het is niet iets wat je makkelijk kan delen, lijden is een eenzaam avontuur. Net als iemand die echt hoge koorts heeft ook niet zoveel te kletsen heeft..zoiets...

Torc en Ivy, Bluestormwatcher, sterkte gewenst.

En Torc het is voor mij goed te lezen over wat je schijft over dit jaer en de mogelijkheden die dit ook kan bieden. Daar kan ik wel wat mee, bedankt.

Groetjes van Inga
Inga
OBOD Ovate

Postby Dububrannos » 21 Oct 2006, 14:29

Lieve vrienden Toc en Ivy,

Heel veel sterkte. Mogen de Goden jullie en jullie geliefden beschermen op jullie tocht.

Dikke kus en knuffel (al is het dan virtueel)

Kris
If the Gods are watching us, the least we can do is be entertaining
http://www.dububrannos.be
Dububrannos

Location: A house called Caer Cyffdy in Monasterium Anglorum, Civitas Menapiorum, Gallia Belgica

Postby Torc » 22 Oct 2006, 12:45

Bedankt lieve vrienden!
Torc vanuit Loksbergen, België

:hug:
Torc
OBOD Druid

Postby Mey » 23 Oct 2006, 06:51

:candle:
:curtsey: Peace, Love and Icecream
~ Mey ~ Kinky Tinky Winky ~

Random poster award 2007The Holy Helm of Randomness: :helm:
Great High Queen of Ramdom...ness and Cantelope squasher!

Image
Mey

Postby MinervaB » 23 Oct 2006, 11:13

Sterkte voor jouw en je familie, Torc, alles bij elkaar maakt het wel moeilijk.

Minerva
MinervaB

Postby Torc » 23 Oct 2006, 19:17

Dank je Minerva!
Torc
OBOD Druid

Bedankt

Postby bluestormwatcher » 26 Oct 2006, 19:47

Hoi mensen,

Bedankt voor de goeie raad en wijze woorden.
Torc en Ivy veel sterkte met de familie.
Veel liefde en licht toegewenst.

groetjes bluestormwatcher  :butterflies:  :where:
bluestormwatcher
OBOD Bard

Postby Torc » 26 Oct 2006, 22:16

Dank je!
Torc
OBOD Druid

Postby Amras » 29 Dec 2006, 14:23

:love: love and happiness  :rose: voor jullie
the only true wisdom is in knowing you know nothing - Socrates
Image
Amras
OBOD Ovate

Re: Lijden

Postby subo » 28 Oct 2010, 19:55

.... lijden aan.
Lijden is niet leiden. Je leven niet meer kunnen leiden omdat je lijdt aan tekort of teveel...
Lijden is een toestand waarbij een mens zich in een fase van het leven bevindt waarbij fysieke en psychische kracht ontoereikend zijn.
Lijden is dieper dan diep en verder dan ver.
Een mens die lijdt.... daar zijn geen woorden voor om het te bevatten of te helen. Het dient van binnen te komen, het lijden overstijgen en zo transformeren tot iets groots (ik denk aan kunstwerken door de eeuwen héén.... weinig grote kunstwerken zijn ontstaan uit vreugde.
Bach heeft de prachtigste muziek geschreven, Mozart spirituele muziek en ga zo verder, in de literatuur, in de schilder of beeldhouwkunst.
Lijden is des mensen zegt men. Het overstijgen van dat lijden ook.
Elk mens draagt zijn eigen leed.
Is er een maatstaf.... het ene leed groter dan het andere ? Denk ik niet.
Lijden is lijden, is voorbij wat je denkt, voelt, te kunnen dragen in dit leven.
Toch voel ik dat in het lijden een enorme mogelijkheid tot groei zit.... maar zeg dat maar eens aan een moeder of vader of broer of zus die hun dierbare gezonde kind zien sterven in hun armen. Dan zijn woorden van degene die dit niet gedwongen beleven.... een slag in het gezicht.
Het ontkennen van hun lijden. Dat is erg.
Het voorbij gaan aan de tijd die elke mens nodig heeft om te rouwen, en toch verder te leven. Of niet.
De veerkracht van mensen is groter dan men denkt, meestal, en soms ook niet.
Lijden komt vroeg of laat in ieders leven, met ieders bedoel ik al wat leeft en bezielt is.
Als je een mens die lijdt even iets kunt geven of zeggen wat doorvoelt is, vanuit zuivere liefde (die een uiting is van de verbinding met het al van het al) zou dat misschien een beetje zalf kunnen zijn...
Soms kan dat de aanzet zijn om het lijden te aanvaarden en te dragen. Bij de aanvaarding stopt het vechten tegen en komt er ruimte voor iets groters en kom je uiteindelijk bij het besef dat niets blijft en niets verloren gaat.
Het wordt anders.
.... op dit onderwerp heb ik spontaan gereageerd...vanuit geleden leed ( als je het woord omkeert is het : deel ).
Het is een weg in het leven waar niemand omheen kan ( al wat leeft).
Aanvaarden wat je niet kunt veranderen en de wijsheid om het onderscheid te zien.
Het is een essentie in alle leven. En een genade.

Dat is hoe ik het voel en beleef, en enkel hoe ik het voel.
Elk leven is anders en heeft andere visies en mogelijkheden en dat maakt voor mij het leven boeiend en de weg toch genadig.
Dit zijn zo wat bedenkingen die meestal s'nachts opduiken.... als het hoofd rustig is en de nacht vol van beloftes voor een nieuwe dag.
Zoals ik al schreef... bedenkingen, pogingen om het lijden in deze wereld te betekenen en te erkennen.

Alle zegeningen wens ik voor elk mens, voor ieder sprietje gras,voor de keien van de straten....voor al wat is.

Subo
subo
OBOD Bard

Re: Lijden

Postby subo » 28 Oct 2010, 20:15

Torc, ik ben nog kervers nieuw op dit forum. Ik wil je alleen maar zeggen.... ik steek een kaarsje aan, nu, voor jou en je dierbaren.
Moge het licht je warmen.
Subo
subo
OBOD Bard

Previous

Return to Bij het Haardvuur