De cursus

Wees welkom en schuif gezellig aan bij het haardvuur en praat met ons mee in de Nederlandse taal over de diverse aspecten van het Druïdenpad.

De cursus

Postby Rada » 03 Jul 2007, 22:48

Ik heb het introductiepakket besteld, maar dat is nog onderweg, dus ik heb nog geen idee wat ik kan verwachten.
Toch ben ik al nieuwsgierig naar het één en ander.

Doen (of deden) jullie de nederlands- of engelstalige cursus en waarom?
Is de engelstalige cursus goed te volgen als je redelijk goed Engels maar geen Gaelic kent?
Krijg je als je in Nederland woont een Nederlandse tutor of kan dat verschillen?
En dan las ik elders op het forum dat sommige tutors geen email hebben,
en dat je soms 2 maanden (?!) op een antwoord moet wachten.
Of is dat meer uitzondering dan regel?
En misschien is het wel makkelijker om je vragen hier op het forum te stellen,
ipv aan een tutor, zeker als je lang moet wachten.

Dan nog een heel praktische vraag: als je een nieuwe les krijg toegstuurd,
passen die gewoon in de brievenbus  :grin:
Want de postbode komt hier 's middags en als ik niet thuis ben zou ik dus iedere keer
een pakketje bij het postkantoor moeten ophalen.
Een luxe probleem, I know, totdat je ziet dat er nog 28 wachtenden voor je zijn  :wink:

Verder ben ik natuurlijk benieuwd hoe de (barden)cursus bevalt.
En hoe leuk en leerzaam jullie het vonden om te doen.
Misschien heb ik nog wel weer vragen, maar dit was het voorlopig.

Groetjes Rada.
Rada

Re: De cursus

Postby katsu » 03 Jul 2007, 23:11

Rada wrote:Doen (of deden) jullie de nederlands- of engelstalige cursus en waarom?
Is de engelstalige cursus goed te volgen als je redelijk goed Engels maar geen Gaelic kent?

Barden in nederlands, rest engels. (en ik spreek nauwelijks Gaelic :grin: )

Rada wrote:Krijg je als je in Nederland woont een Nederlandse tutor of kan dat verschillen?

Wanneer je het vezoek doet voor een tutor, kan je voorkeur opgeven. Via brieven of email, NL of anders etc. Ikzelf heb prima ervaringen gehad, maar een vriend van mij heeft vaak weken tussen vraag en antwoord.  Onthoud dat je altijd naar the 'Office' kan stappen als het er niet goed mee klikt.

Rada wrote:Dan nog een heel praktische vraag: als je een nieuwe les krijg toegstuurd,
passen die gewoon in de brievenbus  :grin:

Hangt van je brievenbus af :wink:

Rada wrote:Verder ben ik natuurlijk benieuwd hoe de (barden)cursus bevalt.
En hoe leuk en leerzaam jullie het vonden om te doen.

:yay:  :yay:  :yay:  :yay:
Rada wrote:Misschien heb ik nog wel weer vragen, maar dit was het voorlopig.

Groetjes Rada.

Vraag maar raak :hug:
Image
Proud member of the Corvus Seedgroup
katsu
OBOD Druid

Postby Rada » 04 Jul 2007, 00:06

Hangt van je brievenbus af

Tis een "gewone" brievenbus, zo'n gleuf in de deur  :grin:
Is 4 cm hoog geloof ik.

Ben nu ook dit topic aan het lezen: Questions about OBOD's course.
Dat verheldert wel een hoop.

Wanneer je het vezoek doet voor een tutor, kan je voorkeur opgeven. Via brieven of email, NL of anders etc. Ikzelf heb prima ervaringen gehad, maar een vriend van mij heeft vaak weken tussen vraag en antwoord.  Onthoud dat je altijd naar the 'Office' kan stappen als het er niet goed mee klikt.

Da's handig om te weten  :)

Thanks!

Rada.
Rada

Postby Gwenhwyfar » 04 Jul 2007, 00:10

* A vraagjes, lekker, ‘kben gek op vraagjes.

Doen (of deden) jullie de nederlands- of engelstalige cursus en waarom?
* Ik volg de cursus in het Nederlands gewoon puur omdat het m’n moers taal is en dus gemakkelijk leest.

Krijg je als je in Nederland woont een Nederlandse tutor of kan dat verschillen?

* Omdat ik zeer autodidactisch ingesteld ben heb ik gekozen voor geen tutor

* Ik vind het juist heerlijk om meerdere antwoorden op één vraag te krijgen, zalig al die verschillende invalshoeken. Daarom stel ik ze hier op het forum, bij mijn allerdaagse vrienden en familie

* ow, dit stukje zinnetje hoorde er ooknog bij. Lang wachten? Dat kan ik niet, voor ik het weet zit ik dan al in de biep of achter de computer of aan de telefoon.

Dan nog een heel praktische vraag: als je een nieuwe les krijg toegstuurd,
passen die gewoon in de brievenbus    
Want de postbode komt hier 's middags en als ik niet thuis ben zou ik dus iedere keer
een pakketje bij het postkantoor moeten ophalen.
Een luxe probleem, I know, totdat je ziet dat er nog 28 wachtenden voor je zijn  

* Ik heb een doodgewoon standaard brievenbus zoals je die in alle standaard huizen in een standaard straat met postzegeltuintjes ziet en de lessen schoven er altijd gemakkelijk doorheen.

Verder ben ik natuurlijk benieuwd hoe de (barden)cursus bevalt.
* de cursus bevalt mij uitstekend, licht verteerbaar en toch zo diep dat je erin kan verdrinken.

En hoe leuk en leerzaam jullie het vonden om te doen. * ik ben nog altijd druk bezig en het is elke keer weer feest om ermee te mogen werken, nee echt, ik overdrijf niet. Ik krijg er altijd zo ontzettend veel inspiratie van. Voor mij is het de muze van het leven.

Misschien heb ik nog wel weer vragen, maar dit was het voorlopig.
* Jummie jummie, kom maar op dan kan ik ze verslinden.

groetjes
I started concentrating so hard on my vision that I lost sight.
~ Robin Green ~
Gwenhwyfar

Postby Rada » 04 Jul 2007, 00:17

Leuk om je enthousiasme te lezen  :)

Hoe meer ik hier op het forum lees, hoe meer ik geïnteresseerd raak.
Maar eerst wil ik nog even het intro pakket afwachten.

Rada.
Rada

Postby Lizzy » 04 Jul 2007, 07:30

Hi Rada,

Ten eerste.... van harte gefeliciteerd en een hele fijne dag!  :hug:
Image

En nu voor je vragen...

Ik volg de opleiding in het Engels, gewoon omdat die taal me beter ligt, meer woorden, meer expressie. Wat trouwens niet wil zeggen dat je geen Nederlandse tutor kunt krijgen. Je kan daar gewoon om vragen, zelfs als je 'm in het Engels doet, ik heb zelf momenteel een dame uit Wales. Of je snel antwoord krijgt, hangt een beetje van de tutor af. Maar ook hierin, geef je voorkeur aan bij Susan Jones of je iemand met e-mail of 'snail mail' (post) wil hebben, ze houdt zoveel mogelijk rekening met je voorkeuren, dus ook of je een man of vrouw wil, ouder of jonger dan jezelf, etc. etc. :D

De gwersi passen gewoon door je brievenbus, zoals een aantal mensen hier al duidelijk hebben gemaakt, tenzij je een hele rare brievenbus hebt :wink:

Ik heb ontzettend veel aan de Bardic grade gehad, ik ben veel creatiever en over het algemeen me veel meer bewust van het leven en onze Aarde, even héél in het kort.

En blijf maar vragen hoor, daar is dit board tenslotte ook voor!  :hug:
-Who wants to go get lost, I know the way-
Lizzy
OBOD Druid

Postby nathalitanis » 04 Jul 2007, 08:07

Ook namens mij gefeliciteerd!  :hug:

Ik heb onlangs mijn eerste pakket gehad - die ging dan wel niet door de brievenbus, maar dat kwam omdat er een kartonnen lessenhouder bij zat, maar die zal je vast niet iedere keer krijgen.
Ik heb wel gelijk een tutor aangevraagd, gewoon, omdat ik iemand nodig heb om me bij de les te houden - ik heb af en toe nog al eens een schop onder m'n kont nodig omdat mijn concentratie niet mijn beste eigenschap is...dus...als jullie merken dat ik opeens maanden niet van me laat horen; feel free om me dan even een pak rammel te geven, want dan ben ik weer ergens blijven hangen.  :where:
Ik heb trouwens in mijn brief al gelijk aangegeven per email te willen werken.
Het liefst had ik in het Engels gestudeerd, maar doordat ik in mijn werk ookal dagelijks in het Engels communiceer is mijn Nederlands al in schokkende mate afgenomen, dus misschien maar goed om voorlopig bij mijn eigen taaltje te blijven.

En dan nog als laatste; ik heb natuurlijk nog maar een paar lessen afgewerkt, maar ze geven erg veel stof tot nadenken, en ik heb na bijna 10 jaar rondgezworven te hebben in de wicca, nu echt het gevoel dat ik op mijn juiste pad zit.
Nathalie
nathalitanis

Postby Explorer » 04 Jul 2007, 09:16

Hoi Rada,
De meesten vragen zijn al beantwoord zo te zien.

Wat ik het bijzonderste vind is niet perse wat je in de cursus 'leert', maar vooral de ervaringen die je opdoet tijdens je studie. Het gaat ook allemaal meer om leren-door-ervaren dan om feiten stampen.
Niet alleen ervaringen met het cursusmateriaal, maar ook met de diepere beleving van de natuur en de seizoenen als je seizoensvieringen gaat doen bijvoorbeeld. En de ervaring van deel uitmaken van de druidengemeenschap kan ook heel krachtig zijn. Er zit veel meer aan vast dan je van een schriftelijke cursus zou verwachten. Er zit een hele wereld aan vast lijkt het wel.  

groetjes,
Nico
Extraordinary claims require extraordinary evidence

Image
Explorer
OBOD Druid

Postby Rada » 04 Jul 2007, 13:29

Hoe meer ik hier op het forum lees en de sfeer proef,
het gevoel van vrijheid en diversiteit, hoe leuker ik heb begin te vinden.
Als dat ook de spirit van de cursus is, dan denk ik dat het goed bij mij zou kunnen passen.
Ik ben over het algemeen niet zo'n cursustype en groepsmens.
Hoe strakker georganiseerd en hoe meer verplichtingen, hoe sneller ik weg ben.
Hoe ruimer en vrijblijvender, des te meer kans dat ik wat langer blijf  :)

Ik herinner nog mijn eindeloze zoektocht langs kerken, verenigingen en genootschappen toen ik jonger was.
Op papier kon ik een bepaalde filosofie of religie helemaal geweldig vinden.
Maar zodra ik in een zaaltje tussen keurige vijftigers naar een inspiratieloze lezing zat te luisteren,
of omver werd geblazen door overenthousiaste maar o zo dogmatische christelijke jongeren,
had ik het al snel weer gezien  :whistle:

Ik denk dat het druïdenpad heel geschikt is voor spirituele vrijbuiters die zelf dingen willen ontdekken
en creatief willen zijn en die doen wat bij ze past ipv dat ze doen wat ze moeten.
Zelf heb ik namelijk niet zoveel met rituelen, altaartjes, gewaden en dat soort dingen.
Of dat nu in een christelijke, boeddhistische of heksensetting is.
Volgens mij kun je het druïdenpad zo simpel of ingewikkeld maken zoals je zelf wilt.
Ik zou me vooral willen concentreren op meer in harmonie leven met mijn eigen intuïtie en ritme.
En me weer verbonden voelen met de aarde en het ritme van de natuur.
De seizoenen als richtlijn gebruiken vind ik mooi, maar dan wel op mijn manier.
Ik ben best bereid om me in de jaarfeesten te verdiepen, en om de energie van een bepaalde tijd in het jaar
meer op me in te laten werken, maar of ik dat met of zonder ritueel of feest doe wil ik zelf kunnen bepalen.
En voor zover ik het begrepen heb is er binnen de cursus genoeg vrijheid om dingen weg te laten
of op een andere manier in te vullen.
Vanwege die vrijheid zou ik best wel 's ja kunnen zeggen  :)

Groetjes Rada.

Ps) I wish I was born on the 3rd of July, dan was vandaag al voorbij, en dan zie ik niet overal Lizzy's opduiken hihi  :yay:  :hug:

Ps) Nathalie, je zou dit topic 's moeten lezen, allemaal leuke info en faqs over de cursus:
http://www.druidry.org/board/viewtopic.php?t=10059
Rada

Postby nathalitanis » 04 Jul 2007, 13:49

Zo zat ik gisteren in de auto naar huis naar de druid podcast te luisteren, en toen besefte ik me eigenlijk wat een communitity-sfeer er aanvast zit. Er straalt veel positiviteit van uit. Ik ben van een aantal email groepen lid geweest en iedere keer had ik het daar na een tijdje wel gezien, vooral omdat ik mezelf niet in een hokje wil stoppen, of mezelf wil verantwoorden waarom ik er zo-en-zo over denk. Ik ben altijd al met kruiden, planten en natuur bezig geweest zonder dat ik daar begeleiding bij heb gehad, en om dan opeens te horen te krijgen van ‘ja, dit moet zo, en dat moet zus, want dat staat daar en daar geschreven.’, dan had ik daar gewoon erg veel moeite mee. Als iets niet goed voelt, moet je het ook niet doen is mijn instelling – en die krijg ik hier ook mee: voelt het raar, stop er dan mee. Daarnaast ben ik nogal eigenwijs en wil ik alles zelf uitvogelen en niet alles volgens de regels volgen.
Ook dat je hier niet mee hoeft te doen aan groepsbijeenkomsten vind ik erg fijn; ik ben nogal ‘allergisch’ als het op groepen mensen aankomt (ik ben verlegen en krijg het benauwd als er te veel mensen in de buurt zijn), dus wat dat betreft is dit forum voor mij echt een uitkomst!

Trouwens Rada, probeer eens naar de podcast te luisteren, die geeft ook veel helderheid!
http://www.druidcast.libsyn.com/
Nathalie
nathalitanis

Postby Gwenhwyfar » 04 Jul 2007, 15:28

Explorer wrote:Er zit een hele wereld aan vast lijkt het wel.

Sluit ik mij helemaal bij aan!
:wink:
I started concentrating so hard on my vision that I lost sight.
~ Robin Green ~
Gwenhwyfar

Postby Rada » 04 Jul 2007, 15:41

Die podcast daar heb ik al naar geluisterd, erg leuk gepresenteerd ook :)

Verder denk ik er net zo over als jij.
Lekker je eigen paadje volgen, zelf dingen uitproberen, beetje experimenteren,
en soms 's contact met soortgenoten op vrijblijvende basis.
Misschien is de OBOD cursus daarom zo populair, vanwege die vrijheid.
Als ik dingen moet of mijn eigen spiritualiteit en interesses in een smal kadertje moet douwen,
dan word ik na een tijdje kriegel.

Ik was vroeger best christelijk georiënteerd, en dan huppelde ik wel 's vrolijk een kerk binnen,
om er sjaggie weer uit te komen, omdat zoveel moest en omdat alles wat ik dacht, deed en voelde fout en zondig was.
Ze preekten de liefde, maar ondertussen...
Niet dat het overal zo was natuurlijk, maar vrijheid en respect voor wie je bent, en je eigen originele visies,
dat is voor mij heel belangrijk.

Ik ben nu echt heel benieuwd naar het intropakket.
Ik heb het afgelopen weekend aangevraagd, dus ik hoop dat de post een beetje opschiet  :wink:

Rada.
Rada

Postby Amras » 15 Jul 2007, 00:59

Rada wrote:

Ik herinner nog mijn eindeloze zoektocht langs kerken, verenigingen en genootschappen toen ik jonger was.
Op papier kon ik een bepaalde filosofie of religie helemaal geweldig vinden.
Maar zodra ik in een zaaltje tussen keurige vijftigers naar een inspiratieloze lezing zat te luisteren,
of omver werd geblazen door overenthousiaste maar o zo dogmatische christelijke jongeren,
had ik het al snel weer gezien  :whistle:

(...)
Zelf heb ik namelijk niet zoveel met rituelen, altaartjes, gewaden en dat soort dingen.
Of dat nu in een christelijke, boeddhistische of heksensetting is.
Volgens mij kun je het druïdenpad zo simpel of ingewikkeld maken zoals je zelf wilt.

HAHAHA  :-) het eerste klinkt mij heeeeeeeeel bekend! Ik ben ook zoveel mensen tegen gekomen die bijna sectarisch te werk gaan. Ik heb vroeger ook met schaaltjes eten en drinken voor beelden op een altaartje gezeten met mensen in een jurk  :blink: en op een gegeven moment dacht ik echt:"Wat zit ik hier in hemelsnaam eigenlijk te doen?" Zo georganiseerd als de meeste andere paden zijn, zo niet-georganiseerd vind ik druidry... I'm lovin'it! :cloud9:

En met het laatste ben ik het helemaal eens. Zelf ben ik helemaal niet rituelerig en als ik een ritueel doe, dan het liefst met zo min mogelijk kermis er omheen.
Die toestanden met gewaden (is soms trouwens wel leuk om aan te trekken om een bepaalde sfeer te creeren  :wink: ) en bellen en zeshonderd keer in een kringetje dansen en ritueel met je armen zwaaien, leidt mij eigenlijk alleen maar af.

Gwenhwyfar wrote:

* Omdat ik zeer autodidactisch ingesteld ben heb ik gekozen voor geen tutor

Same here! Hoewel ik wel een tutor heb hoor... maar ik ga zo lekker mijn eigen gangetje, dat wij elkaar echt heeeeel weinig schrijven. Ik ben trouwens ook niet zo'n verenigingsmens.

Anyhoe :grin: , welkombij de cursus en enjoy  :shake:  :hug:
the only true wisdom is in knowing you know nothing - Socrates
Image
Amras
OBOD Ovate

Postby Rada » 15 Jul 2007, 01:21

Ik heb me nog niet aangemeld bij de cursus, ben nog in de onderzoeksfase  :wink:
Ben wel veel aan het lezen, ben nu met "The Druidry Handbook" bezig.
Ik zit eigenlijk niet te springen om een bepaalde traditie te volgen.
Ik wil vooral weer connectie krijgen met de aarde, met de cycli, met een soort spiritualiteit die minder zweeft.
Die inspirerend, leuk en in het dagelijkse leven toepasbaar is.
Eigenlijk zou ik dus ieder pagan paadje kunnen bewandelen.
Maar druidry spreek me erg aan, en het voelt ruim en vrij genoeg om alles op mijn eigen manier te doen.
Als er van alles zou moeten dan zou ik vast minder enthousiast zijn.
Wel gek om te beseffen dat druidry in Engeland heel bekend is en dat ik er pas sinds een paar maanden
voor het eerst van heb gehoord.
Dat komt waarschijnlijk omdat hekserij en wicca populairder bij ons zijn  (tenminste dat denk ik).
Maar goed, je bent nooit te oud om te leren  :grin:

Rada.
Rada

Postby Amras » 15 Jul 2007, 01:46

Oooowww ik had begrepen dat je al lang en breed bezig was joh :oops:
the only true wisdom is in knowing you know nothing - Socrates
Image
Amras
OBOD Ovate

Postby scopulus » 15 Jul 2007, 01:58

Ikzelf heb ook geen tutor gekozen, maar toch heb ik er 1tje ;)

Een goede vriend van mij is diegene die mij wat begeleidde naar OBOD nadat ik enkele jaren rondzwerfde in het shamanisme.
Hij had daar zijn redenen voor en ik dacht, why the heck doe ik het niet eh ;)
Persoonlijk heb ik gwers 10 overgeslaan tot nu toe, omdat ik mij hiervoor nog niet klaar voel, en heb deze week gwers 11 gedaan. In mijn bezit zijn wel al de gwers tot nummer 16 (dacht ik zo en binnenkort nog de volgende zending)
Neem je tijd, ik kan enkel maar de raad geven om eens geregeld de vorige gwers te herhalen. Soms kan je dingen anders ervaren.
Ik was zo begonnen in maart, en pas nu voel ik de LBE oefening beter en beter aan. (je zal het wel ontdekken, ik geef hier geen uitleg over de Gwers.)

Waarom ik Nederlands koos is ook vrij simpel, het is om te beginnen mijn moedertaal, en ik zoek naar nieuwe kennis in die taal.
Zoals liz schreef, meer expressie in het Engels, had ik ook lange tijd gehad met die taal, maar de roots zijn nederlands, en heel weinig mensen beheersen onze taal nog niet voor de helft.

Ik ben zelf verbaasd hoe verruimend je taalgebruik kan worden als je ook met die lessen nog eens je eigen taal kan stimuleren.
(verder lees ik enkel maar Engelse boeken)

Wicca was naast mijn shamanisme ook het enigste waar ik terecht in kon toendertijd, en ik ben heel blij het druidisme te hebben ontdekt. Het is niet alleen een prachtig cadeau, maar zoals eerder is geschreven, een nieuwe wereld voor mij, eentje die aansluit bij mijn ziel, en dus meer waarheid vertoond voor mij persoonlijk , dan de wicca.

Ik was dan ook niet in een bepaalde goede coven....veel te veel ego. Met druidisme en een bepaalde gwers, kan ik nu zeggen dat ook ik meer en meer merk hoe mijn ego zich omzet naar een ego uit het hart. En dat is het mooiste wat ik tot nu toe kon ervaren door de cursussen heen.

Rada, en alle anderen, ik wens jullie ook hiermee de vrede in het hart zoals ik ze kan ervaren nu, en mocht iemand het nodig vinden, ik ben altijd te vinden voor een babbel omtrend gwersi ;)

Blessings en gegroet!
Words, mere words, Vivid, clear and sometimes Cruel!!!
Yet ... they have a subtle magic in them.

'Oscar Wilde' The picture of Dorian Gray.
scopulus
OBOD Ovate

Postby Rada » 02 Aug 2007, 17:57

Ik ben nu bezig met het lezen en bestuderen van het introductiepakket.
Veel basic info die ik al kende (dat krijg je als je lid bent van dit forum  :wink: )
en ook erg veel geschiedenis en Keltische info.
Meestal als het over de geschiedenis en 'theologie' (bij gebrek aan een beter woord) gaat
van een bepaalde traditie, dan denk ik: het zal wel.
Het zijn niet echt dingen waar ik mijn aandacht bij kan houden.
Ik ben meer geïnteresseerd in wat ik met druidry kan in de praktijk,
en hoe ik meer in touch kan komen met de aarde, de spirit en mezelf.

Ik ben daarom benieuwd of de cursus veel theorie en geschiedenis bevat,
of dat de info en praktijkoefeningen op een evenwichtige manier verdeeld zijn.

Bij het introductiepakket zitten twee gwersi, daar wil ik even een tijdje mee werken
voordat ik kan zeggen of de cursus echt iets voor me is.
Ik ben ook een dagboekje begonnen waarin ik bepaalde indrukken van druidry opschrijf en reflecteer.
En ik ben nu al tot nu conclusie gekomen dat ik wel graag iets van druidry wil leren,
maar dat ik niet van plan ben er eentje te worden.
Ik denk dat ik me nooit zou kunnen identificeren met een bepaald pad, daarvoor ben ik teveel gehecht aan mijn vrijheid.

Ik ben ook benieuwd hoe Nathalie de cursus nu bevalt, want je bent al een maandje bezig denk ik?
Hoe leuk en leerzaam is het, en ben je nog steeds zo enthousiast?

Ik geef mezelf nog een maand bedenktijd.
Dan weet ik waarschijnlijk wel of ik ermee verder wil.

Rada.
Rada

Postby nathalitanis » 03 Aug 2007, 08:51

Ik heb om eerlijk te zijn al een paar weken niets gedaan, omdat ik het nogal druk had in mijn weekenden, en ik doordeweeks niet kan leren (mijn hoofd wil dan niet).
Ik heb overigens wel zojuist mijn tweede pakje gehad en snel doorgebladerd, en dat zag er leuk uit. Ik ben zeker nog enthousiast, maar ik ben zo'n iemand die gewoon het leren zelf, het informatie vergaren erg leuk vind, whatever die informatie dan ook is :) Grieks, Deens, Dierenverzorging, Basis diploma Natuur en Milieu...did it all, al weet ik inmiddels de helft niet meer  :blink:

Ik denk dat ik me nooit zou kunnen identificeren met een bepaald pad, daarvoor ben ik teveel gehecht aan mijn vrijheid.

Kijk, je moet altijd je gevoel volgen, maar persoonlijk heb ik niet het gevoel dat je je vrijheid verliest met deze cursus. Er staat juist duidelijk  aangegeven dat je moet doen waar je je prettig bijvoelt, omdat ieder mens anders is, en als iets je niet aanspreekt, sla je dat gewoon over.
Ik kan bevoorbeeld niets momenteel met de Light Body Exercise, maar daar ga ik dan later wel mee verder.
Meestal als het over de geschiedenis en 'theologie' (bij gebrek aan een beter woord) gaat
van een bepaalde traditie, dan denk ik: het zal wel.
Het zijn niet echt dingen waar ik mijn aandacht bij kan houden.

Er wel worden iedere keer mythes verteld, en wat je daar uit kan leren, maar dat vind ik juist interessant - als er iets is wat mijn moeder me heeft meegegeven van jongs af aan, is het wel liefde voor verhalen, boeken, (folk)muziek, geschiedenis en kunst, en ze heeft me de Griekse mythen en andere sprookjes met de paplepel ingegoten, en dus vind ik het heerlijk om deze keltische mythes te lezen. En aangezien ik zelf altijd archeoloog wilde worden, kan het mij nooit te veel over geschiedenis gaan :) maar ja, niet iedereen kan er natuurlijk evenveel van houden...

Ik ben meer geïnteresseerd in wat ik met druidry kan in de praktijk,
en hoe ik meer in touch kan komen met de aarde, de spirit en mezelf.

Er staan genoeg dingen in waarmee je verder kan werken aan je ontwikkeling dmv uitleg, tradities, triades, die mythes...soms zijn het gewoon van die dingetjes waar je over na moet denken, en die dan in je geest tot ontwikkeling komen, maar er staan ook oefeningen in die je kan doen door te visualiseren, of om je creativiteit te ontwikkelen, en de introductie gwersi geven wel een goed beeld hoe de rest in zijn werk gaat. Of dat later in de cursus nog is, weet ik natuurlijk niet.

Anders zou je eens naar een grote new age winkel kunnen gaan zoals bijvoorbeeld een Himalaya (R'dam & A'dam) of Mystiek (R'dam - vind ik zelf een erg fijne zaak), waar toch behoorlijk wat boeken over Druidisme te vinden zijn, als je het niet erg vind in het Engels te lezen.
Ik heb er zelf meer dan een jaar over nagedacht voor ik de cursus bestelde, het is beter dat je zeker bent van je zaak, dan dat je straks aan een cursus vastzit, waar je niets voor voelt.
Nathalie
nathalitanis

Postby Saille-Panthera » 03 Aug 2007, 09:32

Hoi hoi,
ik zal ook nog even een duit in het zakje doen...

Ik heb ooit, vroeger ;), de Nederlandstalige cursus besteld en ontvangen, en dat is op zich heel goed te doen. Nu heb ik inmiddels ook de audio cursus, die is in het engels, en bevalt me stiekem vele malen beter, je hebt verhalen die voorgelezen worden, meditaties die je met de cd kan doen (soms, niet altijd, soms wordt er gewoon verteld wat je moet doen zonder dat er genoeg tijd is om het te doen...) Er staan wel fragmenten van de audio cursus op de OBOD site, dus als je wil kan je kijken of het je wat lijkt. In het engels vind ik de cursus toch ook net wat lekkerder lopen, maar ik ben dan ook zo'n typje dat engelse boeken het liefst in het engels leest en niet de nederlandse vertaling...

Wat tutors betreft, ik heb er vorig jaar eindelijk eentje aangevraagd, maar heb nog steeds niet geschreven, omdat ik lekker eigenwijs ben en toch alles zelf wil opknappen, en ik toch ook dit forum heb, waar ik ook terecht kan met vragen en ervaringen. Als je Heidi een brief schrjft krijg je een nederlandse tutor, als je 'the office' mailt krijg je volgens mij standaard een buitenlandse tutor, en zoals gezegd, je kan altijd je voorkeuren duidelijk maken!!

Ondanks dat ik na 3 jaar nog steeds bezig ben met de barden graad (ben al wel bij gwers 23 na vorig jaar opnieuw te zijn begonnen met de audio cursus...) ben ik erg blij dat ik de cursus ben gaan doen, en er wordt zoooo vaak gezegd dat niks moet als het niet goed voor je voelt (rituelen, oefeningen, etc.) dat je bijna met je ogen gaat rollen als het weer een keer voorbij komt. De gwersi zijn trouwens altijd standaard opgesteld, zoals de intro gwersi ook zijn opgebouwd, welkomsbrief van Philip, 'les' (die is overigens niet altijd zo theoretisch als bij de intro), triade, practicum, eisteddfod, de ene keer zitten er in de les ook oefeningen verwerkt, maar meestal niet, en soms staat er in 'de les' een ritueel beschreven (die je uiteraard alleen maar hoeft te doen als het goed voor je voelt;))...

Dat zijn in ieder geval mijn ervaringen
:shrug:

:hug:
Saille
Image Image Image Image

'All we have to do is preserve our personality, to live our own life, to be captain of our own ship, and all will be well' (Dr. E. Bach)
Saille-Panthera
OBOD Bard

Postby Rada » 03 Aug 2007, 14:15

Okee, thanks :grin:

Ik vond vooral de eerste gwers erg theoretisch.
En daarom sloeg de twijfel al een beetje toe.
In de introductiebrief staat (de Nederlandse versie) dat je nog een bardenboek krijgt
en cassettes (!) met daarop de uitspraak van gaelische woorden en visualisatie oefeningen.
Gottegot cassettes, dat is echt iets uit de oudheid  :whistle:
Ik heb het idee dat de Engelse cursus wat meer up to date is.
Zelfs hun introductiepakket is dikker  :o
Wat het verleidelijker maakt de Engelse cursus te bestellen.
Ik zie wel, eerst nog even spelen met gwers 2.

Rada.
Rada

Next

Return to Bij het Haardvuur