Nehalennia

Wees welkom en schuif gezellig aan bij het haardvuur en praat met ons mee in de Nederlandse taal over de diverse aspecten van het Druïdenpad.

Nehalennia

Postby nathalitanis » 28 Jun 2007, 17:57

Ik heb even een kleine vraag, maar ik weet eigenlijk niet zo zeker of dat ik hier goed zit; het gaat namelijk over de Nehalennia tempel in Colijnsplaat, Zeeland.
Ik ben hier gisteren geweest, en het is echt een mooie kleine tempel, en ik zag ook dat er offers waren gebracht aan de appels en het graan wat voor de standbeelden lag; echter...de glazen deur in de tempel zat op slot. Potdicht. Niet open te krijgen. Hermetisch gesloten...if you get my drift.
Nou staat er, naast uitleg, verder niets bij deze tempel over eventuele toegang voor publiek - en ik heb het ook nergens op internet kunnen vinden of hij ooit open gaat...dus ik hoopte dat iemand er hier toevallig iets meer weet?  :blink:
nathalitanis

Postby Ghostrider » 28 Jun 2007, 21:11

Ik heb nog familie in die contreien zitten... zal eens vragen!
Image
"I don't suffer from INSANITY!! I enjoy every minute of it!"

R0wdy Atomic WEDGIE-master

Image
2007 SBImage
Image
Finder of lost Message board Souls of the Most Holy (or not) Order of Slightly Reformed Non-Visigoth Circus Performers
Ghostrider
OBOD Bard

Postby nathalitanis » 28 Jun 2007, 21:47

Heel erg fijn dat je dat wilt doen!
Houdt familie in Zeeland in dat je dan ook Zeeuws bloed hebt? Mijn familie heeft zo'n 500 jaar op Goeree gewoont, en daarvoor kwamen ze uit o.a. Zeeland. Ik ben de eerst generatie in 'Holland' geboren :) vandaar mijn fascinatie voor de oude gebruiken uit het Zeeuwse gebied. Omdat ik uit een redelijk streng hervormde familie kom, kan ik echter niet op familie terug vallen als het om 'heidense' praktijken gaat.
nathalitanis

Postby The Raven » 29 Jun 2007, 07:46

Hoi,

Hier wel een echte ras zeeuw. Geboren in Leeuwedorp, getogen in Goes, opgegroeid in Absdale en Hoek. Veel op zee gezeten ivm de fascinatie voor de zee van mijn ouders.

Mijn vader heeft namelijk veel archeologisch werk verricht om de tempel die officieel bij colijnsplaat ligt boven water te krijgen. Een groot deel van de altaren en gedenkstenen zijn te vinden in het Zeeuws Museum.

http://www.geschiedeniszeeland.nl/thema ... ar_te_zien

Ik heb er ook een boek over. Daar zal ik het ISBN nummer zsm even van opzoeken.

Groeten Igor
The Raven

Postby Ghostrider » 29 Jun 2007, 09:24

Nee.. geen ras-echte Zeeuw...

In Schiedam geboren, toen 5 jaar naar Zuid Afrika ge-exporteerd en na terugkeer was Zeeland aan de beurt...
Heb er wel 24 jaar rond-gespookt en ben met een Zeeuws Meisje getrouwd!
Image
"I don't suffer from INSANITY!! I enjoy every minute of it!"

R0wdy Atomic WEDGIE-master

Image
2007 SBImage
Image
Finder of lost Message board Souls of the Most Holy (or not) Order of Slightly Reformed Non-Visigoth Circus Performers
Ghostrider
OBOD Bard

Postby AwishOFpeace » 05 Jul 2007, 14:07

Hoi Nathalie,

Je zocht informatie over de Nehalennia tempel in Colijnsplaat, Zeeland.
Misschien heb je hier iets aan.

Ik stuitte vandaag op de website van Calluna le fay op http://www.callunalefay.eu
staat onder Other Projects iets over de godin Nehalennia.

Misschien kan zij jou wel verder helpen.

Gezegend in vrede.

Doei, Edwin
:trisk: :greenpeace:

ImageImage OBOD DRUID COLLEGE OF HEALING

Peace, healing and love
is there always for all life
of the whole world of
Mother Earth and Father Sky or Cosmos,
because of that, I call myself a universal druid of life
through, in and with
love, healing and peace,
my friend.

My own website:
http://www.vredeswens.nl

OBOD-gallery:
http://www.xs4all.nl/%7Ecearcall/obod-g ... es-nl.html

:smgrove: :rainbow: :fairies:
AwishOFpeace
OBOD Ovate

Postby nathalitanis » 05 Jul 2007, 14:11

bedankt! Ik zal eens gaan kijken, want er moet toch zeker iemand zijn die iets weet?! :)
Nathalie
nathalitanis

Postby Lizzy » 05 Jul 2007, 16:33

Ach sorry Nathalie, ik zie nu pas deze thread!

Ik weet vrij veel van Nehelennia, want het is mijn favoriete godin. Deze site gaat er helemaal over Nehelennia Ik vrees dat hij dicht is om een reden, want je kunt er niet in, behalve toen op de dag van de opening.

Echter, er staan wel excursies in de toekomst gepland en bepaalde activiteiten, maar het bestuur is druk bezig met sponsors zoeken enzo. Gewoon de website in de gaten blijven houden, er komt echt wel een keer dat je 'm van binnen kunt zien! :hug:
-Who wants to go get lost, I know the way-
Lizzy
OBOD Druid

Postby Calluna le Fay » 05 Jul 2007, 19:02

Wat je op mijn site ziet is natuurlijk maar heel beperkt, het is alleen een altaartje met wat korte uitleg. Je zou nog op de volgende sites kunnen kijken:
http://godin.nehalennia.info/
http://www.livius.org/ne-nn/nehalennia/nehalennia.html
http://www.fluitpraxis.com/ (Jules Bitter verzorgt op het komende OBOD-ledenweekend een workshop over Nehalennia)
Calluna le Fay
OBOD Ovate

Postby nathalitanis » 06 Jul 2007, 08:00

Ik had het gelezen ja, over die workshop. Het lijkt me erg interessant - maar ik ben nogal, sja, hoezal ik het zeggen, een loner of zo - en ik vind groepen mensen vaak 'eng' en dan weet ik niets meer te zeggen, en vaak denkt men dan dat ik aso ben, wat absoluut niet zo is... dus is het een hele opgaaf voor me om naar een bijeenkomst te gaan waar ik niemand persoonlijk ken. Maar goed, het blijft een interessant onderwerp voor een workshop :)
Nathalie
nathalitanis

nehalenia tempel

Postby Nada » 23 Jul 2007, 18:58

Ja, dat tempeltje is prachtig. Ik woon in Zeeland en ben er ook geweest. Enkele jaren geleden werd het officieel geopend en de lokale nieuws zender was daarbij aanwezig. Er werd een strengkijkende meneer geintervieuwd die uitdrukkelijk zei dat het niet de bedoeling was dat er allerlei heidense rituelen in zouden plaatsvinden. Geen afgodsaanbidding en zo. Ik weet niet meer precies wat hij nog heeft gezegd, maar het was me duidelijk; geen spontane activiteiten.
Ik geloof wel dat Jules er eens heeft gespeeld, misschien ook met de opening, die weet er vast wel wat over.
Groetjes Nada
Nada

Return to Bij het Haardvuur