Programma BBC 2 17.50 12 augustus

Wees welkom en schuif gezellig aan bij het haardvuur en praat met ons mee in de Nederlandse taal over de diverse aspecten van het Druïdenpad.

Programma BBC 2 17.50 12 augustus

Postby Coll_Dana » 12 Aug 2007, 16:35

Gelukkig kan ik weer op het forum komen. Door verandering van e-mail adres was ik even geblokkeerd. I hoop dat dit bericht een aantal mensen toch nog op tijd bereikt.
Vanavond om 17.50, dat is al heel snel, ik weet het, komt op BBC 2 een programma over de Eistedfodd !!! Het is een herhaling, maar misschien zijn er meer mensen die het programma nog niet gezien hebben.
Ik ga in ieder geval kijken en ik hoop dat dit berichtje toch nog meer mensen op tijd heeft bereikt om te kunnen kijken !!!
Love and Light
Coll_Dana
OBOD Bard

Re: Programma BBC 2 17.50 12 augustus

Postby Explorer » 12 Aug 2007, 16:42

Coll_Dana wrote:Gelukkig kan ik weer op het forum komen. Door verandering van e-mail adres was ik even geblokkeerd. I hoop dat dit bericht een aantal mensen toch nog op tijd bereikt.
Vanavond om 17.50, dat is al heel snel, ik weet het, komt op BBC 2 een programma over de Eistedfodd !!! Het is een herhaling, maar misschien zijn er meer mensen die het programma nog niet gezien hebben.
Ik ga in ieder geval kijken en ik hoop dat dit berichtje toch nog meer mensen op tijd heeft bereikt om te kunnen kijken !!!

Dank je!!! Ik ga kijken (dat is dus over 8 minuten).
Extraordinary claims require extraordinary evidence

Image
Explorer
OBOD Druid

Postby Coll_Dana » 12 Aug 2007, 16:49

Graag gedaan. Ik heb de TV aanstaan, dus ik ga nu even kijken. Ik ben heel benieuwd. Ik hoor wel wat je er van vond !!
Love and Light
Coll_Dana
OBOD Bard

Postby Explorer » 12 Aug 2007, 17:29

Coll_Dana wrote:Graag gedaan. Ik heb de TV aanstaan, dus ik ga nu even kijken. Ik ben heel benieuwd. Ik hoor wel wat je er van vond !!

jawh, nou ook weer niet zo bijster interessant eerlijk gezegd vond ik. Maar wel aardig om een keer gezien te hebben wat het nou is. (als ik er langs zou komen zou ik het wel bezoeken, maar ik zou er niet speciaal heengaan).

Image
Explorer
OBOD Druid

Postby Coll_Dana » 12 Aug 2007, 17:46

Nee inderdaad, ik had er toch een ander beeld van. Het is wel heel erg goed dat op deze manier het culturele erfgoed van Wales in stand gehouden wordt en dat het nog heel erg leeft onder de mensen en ook bij de jongeren.
Ik begreep alleen de functie van de druïden niet helemaal. Dat waren geen druïden zoals wij aangesloten zijn bij het OBOD ???? Dat kreeg ik niet helemaal mee.
Love and Light
Coll_Dana
OBOD Bard

Postby Explorer » 12 Aug 2007, 18:57

Coll_Dana wrote:Nee inderdaad, ik had er toch een ander beeld van. Het is wel heel erg goed dat op deze manier het culturele erfgoed van Wales in stand gehouden wordt en dat het nog heel erg leeft onder de mensen en ook bij de jongeren.
Ik begreep alleen de functie van de druïden niet helemaal. Dat waren geen druïden zoals wij aangesloten zijn bij het OBOD ???? Dat kreeg ik niet helemaal mee.

Volgens mij is het meer een ceremoniele functie ofzo (daar zijn die britten natuurlijk altijd goed in). Het waren er wel erg veel trouwens. Ik zag wel blauwe, groene en witte gewaden. Maar of dat nou barden, ovaten en druiden waren betwijfel ik. Ik begreep het ook niet helemaal.

Image
Explorer
OBOD Druid

Postby Coll_Dana » 12 Aug 2007, 19:22

Misschien dat iemand, die er iets meer van weet, er voor ons een lichtje op kan werpen ???
Love and Light
Coll_Dana
OBOD Bard

Postby nathalitanis » 13 Aug 2007, 11:11

Ik heb er ook naar zitten kijken (na een tip van mijn moeder - amazing!) enniewee, had er wel iets meer van verwacht. Was leuk dat ik de uitspraak nou eens hoorde, maar verders...geef me dan maar Castlefest  :wink:

Sja, dat van die druiden; ik begreep eruit dat je al druide kon worden door de stoel of kroon te winnen - dat is dus eigenlijk druide in een totaal andere context zoals wij hem hier zien. Eerder als een titel dan iets wat je bent van binnen.
Nathalie
nathalitanis

Postby Torc » 13 Aug 2007, 11:42

The National Eisteddfod of Wales can be traced back to 1176 when it is said that the first Eisteddfod was held, under the auspices of Lord Rhys, at his castle in Cardigan. There he held a grand gathering to which were invited poets and musicians from all over the country. A chair at the Lord's table was awarded to the best poet and musician, a tradition that prevails in the modern day National Eisteddfod.

Following 1176, many eisteddfodau were held throughout Wales, under the patronage of Welsh gentry and noblemen. At the beginning of the nineteenth century, an Eisteddfod of historical significance was held at the Ivy Bush Inn in Carmarthen, when the Gorsedd of Bards first became officially associated with this national event. By this time, the Eisteddfod had developed in to a fully-fledged folk festival on a large scale.

In 1880, the National Eisteddfod association was formed and charged with the responsibility of staging an annual festival to be held in North and South Wales alternately, and with the exception of 1914 and 1940, this target has been successfully achieved.

The Gorsedd of Bards is an association whose members consist of poets, writers, musicians, artists and individuals who have made a distinguished contribution to the Welsh nation, language and culture. For example world famous opera star Bryn Terfel, England cricketer Robert Croft, former Labour Leader in the Lords, Lord Cledwyn of Penrhos, ex-Welsh rugby stars Gareth Edwards and Ray Gravel.

This association is the creative invention of Iolo Morganwg, one of Wales' most famous and eccentric scholars, who felt that it should be made known that the Welsh were the direct descendants of Celtic culture and heritage. The Gorsedd of Bards of the Isle of Britain first came together in 1792, not in Wales as you might expect, but on Primrose Hill in London. It made its first appearance at the Eisteddfod in Carmarthen in 1819, and from the time that the National was born in 1860 / 1861 its close association with the Festival has remained.

The head of the Gorsedd of Bards is the Archdruid, who is elected for a term of three years, and is responsible for conducting the Gorsedd ceremonies during Eisteddfod week. These Ceremonies are held to honour literary achievements amongst Welsh poets and prose writers.
Torc
OBOD Druid

Postby Coll_Dana » 13 Aug 2007, 12:48

Heel hartelijk dank Torc voor deze uitgebreide informatie !!!
Love and Light
Coll_Dana
OBOD Bard

Return to Bij het Haardvuur