Boeken voor moeilijke lezers

Wees welkom en schuif gezellig aan bij het haardvuur en praat met ons mee in de Nederlandse taal over de diverse aspecten van het Druïdenpad.

Boeken voor moeilijke lezers

Postby Coll_Dana » 12 Aug 2007, 20:10

Hallo allemaal,
dit is een vraag die misschien hier niet helemaal op zijn plaats is, maar onze dochter is een hele moeilijke lezer. Ze speelt wel heel graag Guildwars en voorheen World of Warcraft, ze leest daar wel de info over en dat vindt ze leuk. Hebben jullie misschien een idee wat voor boeken zij leuk zou kunnen vinden.
Al het voorlezen en vertellen van vroeger ten spijt, vind ze het niet leuk om boeken te lezen. Ze is bijna 14 jaar en heeft een autistsiche stoornis (Asperger syndroom) en is voor de rest behoorlijk intelligent.
Onze zoon heeft ook een autistische stoornis en kan zich niet lang op een boek concentreren, dus kan ik daar ook wel wat tip voor gebruiken.
Mijn man en ik zijn echte lezers, ondanks het feit dat mijn man ook het Asperger syndroom heeft, maar hij kan zich heel goed in boeken verdiepen gelukkig !!
We proberen wel op een rustige manier het lezen te stimuleren, maar dat valt niet mee. Alle tips zijn welkom !!!!
Love and Light
Coll_Dana
OBOD Bard

Postby Lizzy » 12 Aug 2007, 20:20

Tja, ik wil natuurlijk niet al te veel als een promotieteam klinken, maar.... Harry Potter, Harry Potter, Harry Potter!!!! :D

Nee serieus, het is niet voor niets dat J.K. Rowling hele groeperingen niet-lezers aan het lezen heeft gekregen met haar boeken en ik denk dat ze dus zeker zullen aanspreken!!

Give it a try! Ik heb meerdere dislectische en autistische mensen in mijn omgeving en ze hebben het allemaal gelezen en hebben voor het eerst ook plezier in lezen en zien het niet als een straf, dus de moeite waard zou ik zo zeggen :shake:
-Who wants to go get lost, I know the way-
Lizzy
OBOD Druid

Postby Coll_Dana » 12 Aug 2007, 20:50

Hartelijk dank Lizzy, ik ga het proberen !!
Love and Light
Coll_Dana
OBOD Bard

Postby Anand » 12 Aug 2007, 21:35

Als eerste hands ervaringsdeskundige op het gebied van asperger zal ik eerder aanraden Audio boeken zoeken, dat is een stuk makkelijker en kan je bv ook op je mp3 speler zetten.
Anand

Postby Lizzy » 12 Aug 2007, 21:47

Anand wrote:Als eerste hands ervaringsdeskundige op het gebied van asperger zal ik eerder aanraden Audio boeken zoeken, dat is een stuk makkelijker en kan je bv ook op je mp3 speler zetten.

En gelukkig zijn die er ook van Harry Potter!  :wink:
-Who wants to go get lost, I know the way-
Lizzy
OBOD Druid

Postby Coll_Dana » 12 Aug 2007, 21:55

Wat een goed idee, daar had ik nog helemaal niet aan gedacht. Heb jij zelf ook Asperger, omdat je zegt uit eerste hand ???
Love and Light
Coll_Dana
OBOD Bard

Postby Anand » 13 Aug 2007, 01:18

Diagnose was Asperger/PDD-NOS/GTS ;)
Anand

Postby Coll_Dana » 13 Aug 2007, 07:01

Een hele mond vol hè, kun je er goed mee overweg met baan en opleiding ??? Hier lopen we nogal eens tegen problemen op. Het was dan ook een behoorlijke pil om te slikken toen bleek dat mijn hele gezin een autistische stoornis heeft. Ik had al het vermoeden, maar mijn man wilde zich in eerste instantie niet laten testen, pas nadat onze dochter ook werd gediagnostiseerd heeft hij toegestemd. Logisch natuurlijk, het is niet niks. Het blijkt dat hij een heel hoog IQ heeft en inderdaad Asperger.
Love and Light
Coll_Dana
OBOD Bard

Postby Anand » 13 Aug 2007, 08:46

ik neem aan dat je wel een pgb heb en weekend opvang?

hier gaat het opzich wel, heb een wajong en dus hulp via het pgb
Anand

Postby Coll_Dana » 13 Aug 2007, 10:39

Voor zoon en dochter heb ik PGB, ze gaan beiden naar een zorgboerderij. Mijn man neemt deel aan een praatgroep voor mannen met Asperger en hoge intelligentie, hier kan hij zijn ei goed kwijt.
Love and Light
Coll_Dana
OBOD Bard

Postby nathalitanis » 13 Aug 2007, 11:15

Ik kon me als kind (en nu nog) heel moeilijk lange tijd op iets concentreren als ik het zelf moest doen. Mijn moeder heeft me toen eerst luistersprookjes gegeven, dan kon ik gewoon wegdromen in wat er gezegt werd - later gaf ze me er ook de boeken bij, zodat ik mee kon lezen met wat er werd gezegt, en nog later had ik de bandjes niet meer nodig, toen las ik alles zelf. (moet wel zeggen dat ik over het algemeen 3 boeken te gelijk lees, omdat ik nog steeds niet lang aandacht aan een 't zelfde ding kan geven).
Dus inderdaad, luisterboeken kunnen een heel goed idee zijn.
Nathalie
nathalitanis

Postby Coll_Dana » 13 Aug 2007, 12:51

Bedankt voor de tip nathalitanis !!!
Love and Light
Coll_Dana
OBOD Bard

Return to Bij het Haardvuur