druidry erkende wereldreligie?

Wees welkom en schuif gezellig aan bij het haardvuur en praat met ons mee in de Nederlandse taal over de diverse aspecten van het Druïdenpad.

druidry erkende wereldreligie?

Postby bellinus » 22 Aug 2008, 12:54

hallo obodies

Druidry groeit hard in belangstelling, velen zien het als een manier van leven.
Het betekent terug naar respect voor de natuur, en je medemensen.
In hoeverre is dit dan toe te passen als een werkelijk erkende religie?
Want waarom zou dit niet zo mogen worden genoemd?
Wat is er mis mee om te zeggen we gaan terug naar de basic met ons geloof?
Natuurlijk zijn er overal op de wereld groepen bezig met deze vorm van wat men religie noemt, en natuurlijk zijn velen aangesloten bij verenigingen e.d.
Maar misschien heb ik niet het juiste gevoel hierover, maar ik beproef nog niet het gevoel van een echte eenduidige en erkende religie.
Volgens mij kan dit met druidry wel heel goed in combinatie met het grondbeginsel "druidry heeft geen persoons verheerlijking in zich ".
:warm:
With the blessings of the hazel tree
nature rules my spirit,
Ceridwen my guide,
Bea my muze,
the moon i looked up to,
the stars hidens my ancestors,
sjamanic thoughts are the vitamines for the entire body, mind and spirit
ImageImageImage
bellinus
OBOD Ovate

Re: druidry erkende wereldreligie?

Postby bluestormwatcher » 22 Aug 2008, 17:04

Hoi Allemaal,

Er zit wel een kern van waarheid in, wat je daar schrijft. De belangstelling voor druidisme groeit en er komen steeds meer mensen bij die dit volgen, de daarbij behorende cusussen en literatuur schieten als paddestoelen uit de grond. Tegelijkertijd groeit alles ook scheef er komen steeds meer immigranten bij die hun cultuur hiernaartoe meenemen.
De tolerantie naar elkaar en vooral vanuit het perspectief deze nieuwe immigranten zorgt ervoor dat dit stopt en verschrompelt tot niks. Vele van hun zijn slechts economische immigranten en zo hollen ze Nederland helemaal uit. Eerst de vrijheid om te zeggen wat je wil, en daarna de financien.

Als je druidisme als wereldreligie wilt stellen, zou je dit met wicca ook kunnen doen?
Dit lijkt op druidisme en de belangstelling voor dit groeit.

Greetings bluestormwatcher :anx:
Image

Godin Moeder...

Godin, Moeder voor mij bent u een rots.
in deze mijn ontwricht leven
Mijn Godin waar ik op terug vallen kan
Godin uw woorden vormen voor mij een zin
Godin U bent voor mij een begrip
Een liefde vol genegenheid
U Grote Moeder U vult mijn leven
Zonder U mijn Godin,
zou ik het leven niet aankunnen
Godin mijn grote Moeder ik wil u laten weten.
Ik ben u dankbaar
Voor Uw plaats in mijn leven
Moeder laat die plaats nooit leeg achter
Godin blijf bij me
bluestormwatcher
OBOD Bard

Postby bellinus » 23 Aug 2008, 08:48

Tegelijkertijd groeit alles ook scheef er komen steeds meer immigranten bij die hun cultuur hiernaartoe meenemen.
De tolerantie naar elkaar en vooral vanuit het perspectief deze nieuwe immigranten zorgt ervoor dat dit stopt en verschrompelt tot niks. Vele van hun zijn slechts economische immigranten en zo hollen ze Nederland helemaal uit. Eerst de vrijheid om te zeggen wat je wil, en daarna de financien.

Met alle respect, vraag ik me toch af wat deze quote van doen heeft met de stelling "druidry als erkende religie"
want los van alles wat er om je heen ook moge gebeuren, ergens achter staan vormt dan toch geen belemmering
waar ik aan toe wil voegen dat ook onze eigen cultuur lang niet altijd zo tolerant is toch zeker als het gaat om vrijheid van godsdienst.
:shake:
nature rules my spirit,
Ceridwen my guide,
Bea my muze,
the moon i looked up to,
ImageImageImage
bellinus
OBOD Ovate

Postby Torc » 24 Aug 2008, 15:28

Waaom zou Druidry een erkende religie moeten worden???
Dan zou je een éénduidige omschrijving van het geheel moeten krijgen, ... en dat lijkt mij onmogelijk.
Kijk maar naar de verscheidenheid aan Druïdische orden en organisaties die vaak tegengestelde meningen, ... hebben. (hetzelfde geldt zo mogelijk nog meer voor de aanhangers van wat écht Wicca mag heten!)
En dan die velen die een religie aanhangen en dat met een Druïdenpad combineren???
En als je over religie praat, heb je het ook over hierarchieën, ... volgens mij zit daar niemand op te wachten.
Verder snap ik wel wat Bluestormwatcher probeert te verwoorden, er blijft steeds minder "eigen erfgoed" over door de manier waarop onze huidige maatschappij functioneert. Want dat is één van de pilaren als je het hebt over het reclaimen van Druidry als een erkende religie.

The Druid Network probeert in Engeland al een paar jaar een soortgelijke status te verkrijgen, omdat ze dan tax-free donaties kunnen ontvangen voor boomplant-projecten, ... maar zelfs daar lukt dat niet!

Waar komt dit verlangen naar een erkende religie precies vandaan? Wat zou het toevoegen? Wat mis je?
Torc
OBOD Druid

Postby bellinus » 25 Aug 2008, 10:02

Toch even een reactie:
Het is niet belangrijk wat ik wil, of denk te bereiken!
Een stem in mij vertelde mij continue dat ik dit even moest ventileren.
Natuurlijk begrijp ik de term erfgoed met het oog op druidry!
ik weet ook wel dat ik praat op los zand.
Maar ik vind persoonlijk dat druidry meer waardering verdiend dan het thans is gegeven!
Je kan zoveel herkenninspunten met druidry vinden in het dagelijks leven, alleen velen beseffen dit "nog" niet!
En waarom alleen erkenning voor gestructureerde religies met een hiearchie?
De kern van de mensheid ligt mijns inziens juist in het vlak van zonder dit alles.
Maar iedereen wil aan de andere kant juist weer structuur, een patroon, en leiderschap zien om het kunnen accepteren.
:where:
nature rules my spirit,
Ceridwen my guide,
Bea my muze,
the moon i looked up to,
ImageImageImage
bellinus
OBOD Ovate

Postby bluestormwatcher » 26 Aug 2008, 06:04

Hoi Allemaal,

Ik herken wel een aantal punten van je verhaal. Maar ik loop toch tegen het een en ander aan.
Het beleven druidry als religie, levensstijl of filosofie is voor de een weer anders dan voor de ander. Ieder heeft een andere kijk op het leven en vult dit op een andere wijze in.
Het idee om voor druidry een "leider"te hebben, of een goeroe of zoiets, is dat wat je bedoeld?
Ik zit persoonlijk niet echt te wachten op iemand die mij precies gaat vertellen wat ik wel kan niet niet mag. Dan kan ik me net zo goed aansluiten bij een bestaande religie, die zijn daar al goed in.
Ik heb het idee dat bellinus wel iets 'mist' omdat hij over leiderschap begint. Nou is er wel een gekozen leider philip carr-gomm.
Zit je met vragen of ideeen waar je geen kant mee op kan?
Ja, zal niet veel 'druiden' vinden die in het dagelijks leven een bord om hun nek hangen met het woord druiden erop.
Het is net iets als wicca, tolerantie is door vele invloeden een eind onder net vriespunt gezakt
en wordt met een scheef oog wel of niet geaccepteerd.
Dus vind ik niet vreemd dat druidry nog een onderwerp is wat men voor zichzelf houdt, nouja tenzij je onder gelijkgestemden bent.

Greetings bluestormwatcher :whistle:
Image

Godin Moeder...

Zonder U mijn Godin,
Ik ben u dankbaar
Godin blijf bij me
bluestormwatcher
OBOD Bard

Postby AwishOFpeace » 26 Aug 2008, 19:19

Hoi, :hug: :shake:

Een nieuw geluid in deze discussie.

Voor mij is en blijft druidry een spiritualiteit.

Want spiritualiteit is meer persoonlijker en gericht
op wat jij belangrijk vindt ten opzichte van jezelf en je naasten en hoe de wereld volgens jou in elkaar zit.

En in onze orde OBOD komen al deze mensen. energieen, krachten, zegeningen, genezingen bij elkaar.

Dus wat willen we nog meer. :)

Zo kunnen we alle worden,
wat we innerlijk dus van binnenuit
werkelijk zijn, onze ware-zijn bereiken en worden.

Hoe kan iemand van buitenuit mijn ware persoon
zien, die jij alleen kunt voelen?

Dus laat druidry alsjeblieft vrij van alles willen persen
in een vorm. Die dan altijd op druk staat.

Door Obod komt dat los in jezelf waar ieder de vruchten van kan plukken.
Dat is toch mooi, mijn Obod-vrienden :shake: :hug:

Vrede lacht voor ieder, je moet het alleen zien. :old:

doei,
Edwin.
:trisk: :greenpeace:

ImageImage OBOD DRUID COLLEGE OF HEALING

Peace, healing and love
is there always for all life
of the whole world of
Mother Earth and Father Sky or Cosmos,
because of that, I call myself a universal druid of life
through, in and with
love, healing and peace,
my friend.

My own website:
http://www.vredeswens.nl

OBOD-gallery:
http://www.xs4all.nl/%7Ecearcall/obod-g ... es-nl.html

:smgrove: :rainbow: :fairies:
AwishOFpeace
OBOD Ovate

Postby bluestormwatcher » 26 Aug 2008, 20:44

Hoi allemaal,

Dat is een waar woord wat je daar zegt, edwin. Het is spiritualiteit en druidry beleeft ieder op zijn of haar eigen wijze. Om er een religie van te maken waar bellinus het over heeft, gaat toch niet een, twee drie, want de een denkt en zus over en de ander zo. Er zijn overeenkomsten in ideeen, gevoelens en waar druidry voor staat maar het is toch een persoonlijk pad wat als je daarvoor kiest je dat pad alleen kan lopen. Een zoektocht naar hetgeen wat jij denkt te vinden en uiteindelijk vindt.
Een inspiratiebron is edwin wel.

Met vriendelijke groet,
bluestormwatcher :yay:
Image

Godin Moeder...

Zonder U mijn Godin,
Ik ben u dankbaar
Godin blijf bij me
bluestormwatcher
OBOD Bard

Postby bellinus » 26 Aug 2008, 21:15

vrienden.

ik ben blij met deze reacties!
De reacties geven mij een goed gevoel, mijn innerlijke stem aangaande dit is nu wel verstomd.
Misschien komt dit voort uit een verlangen van mij of .......... misschien mis ik inderdaad wel iets op dit gebied?
Maar ik ga net als jullie lekker door met de realiteit van alle dag met de wetenschap dat ik soms mijn innerlijke stem wat meer vragen moet stellen, voordat ik iets zelf ventileer.
Hoe ik zelf druidry zie is als volgt: spiritueel met een duidelijk religieus tintje, de religie van mijn voorouders.
ik beleef het intens, heel intens, en mijn manier is zoals ik lees anders als sommigen, en dat is logisch.
Maar het voornaamste is dat ik blij ben dat duidry op mijn pad is gekomen, net zoals deze discussie.
het is voor mij een van de vele lessen welke je hebt te leren.
:hug:
nature rules my spirit,
Ceridwen my guide,
Bea my muze,
the moon i looked up to,
ImageImageImage
bellinus
OBOD Ovate

Postby Robin de Warm » 26 Oct 2009, 22:11

Hallo allemaal,

Even een kleine mening van mij over dit onderwerp, en hoe ik het zie.

Voor mij is druidry wel degelijk een religie. ik beleef druidry heel spiritueel en persoonlijk.
Daarnaast zeg ik ook openlijk tegen mensen in mijn omgeving dat ik een Bard in opleiding ben. als mensen dat horen moeten ze eerst altijd aan Asterix en Obelix denken en dat breekt het ijs al wat.
Ik vertel ze dan dat druidry een heel open en tolerante natuurreligie is die open staat voor een eigen invulling en beleving.
Als men mij dan vraagt of we een kerk hebben en wie de leider van die kerk is dan antwoord ik als volgt: We hebben inderdaad een kerk. Het is de grootste kathedraal ter wereld. hij is zo omvangrijk dat we er, waar we ook zijn in, om en doorheen lopen. Het is de wereld in zijn geheel. De kerkelijk leiders zijn moeder natuur, vader tijd en koning winter.
Als laatste zeg ik nog dat we de enige religie zijn die nooit ruzie kan krijgen over haar heilige tekst; die hebben we namelijk niet.

Mijn conclusie: Dat een religie een heel persoonlijke invulling kan hebben en geen dogma of doctrine volgt, wil niet zeggen dat het geen wereld religie kan zijn. Ook in druidry hebben we heilige dagen, feestdagen en rituelen die door velen op een gelijksoortige manier gebruikt en uitgevoerd worden. en dit zijn naar mijn mening elementen die in alle grote wereld religies te vinden zijn.
Daarnaast hebben we denk ik ook gemeen dat we vinden dat we een harmonie tussen het lichamelijke, geestelijke, godelijke en wereldlijke moeten vinden en dat we moeten proberen om een te zijn met onze omgeving en het hier en nu.

Ergo, ik vind dat druidry een wereld religie is en dat die ook als zodanig erkend zou moeten worden. de tijd dat druiden vervolgd worden ligt gelukkig ver achter ons, dus kom er in je omgeveing voor uit dat je een Bard, Ovaat of Druide bent en laat zoveel mogelijk mensen kennis maken met jou beleving en overtuiging.
Je ziel is als de Eik, oud, wijs en groots.
Alleen jij moet de leeftijd, wijsheid en grootsheid nog ontdekken
Robin de Warm

Postby bellinus » 04 Oct 2010, 13:45

nature rules my spirit,
Ceridwen my guide,
Bea my muze,
the moon i looked up to,
ImageImageImage