Symbool

Wees welkom en schuif gezellig aan bij het haardvuur en praat met ons mee in de Nederlandse taal over de diverse aspecten van het Druïdenpad.

Symbool

Postby Hennie » 28 Aug 2008, 04:52

Wat kunnen wij weten? De waarheid? Onze waarheid? Een waarheid waar we het allemaal over eens zijn, gecombineerd met onze privé-waarheid? Alleen de dingen, zoals onze persoonlijke visie ze toelaat, dus enkel persoonlijk waarheden?
Stephen Hawking is uiteindelijk tot de overtuiging gekomen, dat alle natuurkundig onderzoek uit de aard der zaak gedachtenconstructies van mensen zijn, die afspraken maken over hoe ze de materie zullen beschrijven, maar dat deze beschrijvingen niets over de werkelijkheid van de materie zeggen. De beschrijvingen helpen ons om b.v. internet mogelijk te maken, maar geven ons per sé geen enkel idee over waarmee we aan het werk zijn.
In de zielkunde is het niet veel anders. Ondanks grote woorden en opsommingen van eigenschappen waaraan mensen met allerlei psychische aandoeningen of juist talenten zouden voldoen, moet iedere psycholoog of psychiater toegeven, dat hij geen enkel objectief criterium heeft aangaande de (ab)normaliteit van iemands denken, voelen of handelen. Hooguit kunnnen we constateren dat iemand lijdt onder wat hij voelt of denkt, of dat zijn naasten daaronder lijden, en dan wat dokteren met pilletjes en praten.
Ons verstand geeft geen waarheid, ons gevoel geeft geen waarheid, maar geeft dan misschien onze intuïtie waarheid? Intuïtie als het "direct weten" van vanalles en nog wat. Gebeurt me regelmatig, maar even vaak lopen deze intuïtieve exercities uit op angsten en voorgevoelens, die mij aardig in de war schopppen en mijn leven ontregelen, zonder dat iets van mijn intuïties "waar" is geworden.
Is onze uitweg te vinden in het symbool? Het symbool, dat in onze geest betekenis oproept, dat ons verbindt, of het nu gaat om een pentagram voor een pagaan of een yin-yang afbeeldinging voor een taoïst, het symbool als herkenningsteken van wie wij zijn en vooral als medium van hoop en troost? Het symbool, dat tegelijkertijd een voorwerp is, zowel als een voertuig voor een gedachte, een gevoel, een intuïtie? Het symbool, dat ons ons even héél doet voelen. Het is aantrekkelijk, het symbool, maar is het daarmee ook waar?
Hennie
OBOD Druid

Return to Bij het Haardvuur