Begrafenisritueel begeleider?

Wees welkom en schuif gezellig aan bij het haardvuur en praat met ons mee in de Nederlandse taal over de diverse aspecten van het Druïdenpad.

Begrafenisritueel begeleider?

Postby Melkboer » 29 Aug 2009, 21:54

Hi,

Via de website kreeg ik een vraag of ik iemand weet die rituelen begeleidt voor begrafenissen/crematies. Heeft iemand ervaring hierin vanuit de druidische traditie?

Groet,
Henk
Image
Melkboer
OBOD Ovate

Re: Begrafenisritueel begeleider?

Postby Turtle » 01 Sep 2009, 12:23

Melkboer wrote:Hi,

Via de website kreeg ik een vraag of ik iemand weet die rituelen begeleidt voor begrafenissen/crematies. Heeft iemand ervaring hierin vanuit de druidische traditie?

Groet,
Henk

Torc, maar of hij het nu nog doet weet ik niet. Informeer anders eens bij Pagan Federation. Er zijn daar een paar mensen die samen/min of meer tegelijkertijd die opleiding hebben gedaan.

Els
Turtle

Location: Here and there and everywhere - fancy coming along?

Postby Lizzy » 06 Sep 2009, 22:14

Turtle wrote:Torc, maar of hij het nu nog doet weet ik niet.

Ik denk het niet, aangezien zijn website http://www.rituelenopmaat.nl uit de lucht is, maar misschien als je het hem vraagt, dat hij wel bereid is om je te helpen of je in ieder geval verder te helpen.
-Who wants to go get lost, I know the way-
Lizzy
OBOD Druid

Postby martottenheim » 22 Sep 2009, 20:09

Vanuit de druidische traditie is het belangrijk om een moment in het nu te schapen (circle) samen zingen iets doen. Ik vind huidige begravenissen erg passief. Belangrijke spirits en goden moeten gevraagd worden om bij dit afscheid aanwezig te zijn. Daarna denk ik dat de zomereilanden waar de ziel rust voor de reïncarnatie, genoemd moet worden. De zomereilanden liggen in het westen. De kist moet ook op het westen gericht zijn.
De cirkel is rond, het wiel is gedraaid, er is verdriet van het afscheid en vreugde van verwelkoming van nieuw leven. Het leven van de dode moet gevierd en ge-eerd worden.
Na het afscheidsritueel moet de groep weer in harmonie komen en gezamenlijk afscheid nemen en vaarwel zeggen. Dan cake met koffie, neee. Mede met chips. Aarden na een dergelijk ritueel is belangrijk dus eten en drinken is belangrijk. Uiteraard zijn de goden/ spirits zijn welkom om mee te vieren. Daar moet later ook weer afscheid van genomen worden. Ik zeg vieren omdat hoe droevig het ook is, het leven van de overledene gevierd moet worden.
martottenheim
OBOD Druid

Postby bellinus » 01 Mar 2010, 12:20

Hallo,

Persoonlijk vind ik het heel belangrijk dat er voldoende priesters zijn die ook een ritueel kunnen leiden als het gaat om de dood en de daarmee gepaard gaande verbranding of ter aarde stelling.
Maar ik vraag mij alleen af: Wanneer kun je hier zelf iets mee gaan doen voor anderen.
Ik begrijp dat het niet verstandig zou kunnen zijn om na twee qwersu van de bardengraad te hebben ingezien je hierin te gaan storten -maar dat is mijn mening- er is wel meer diepgang nodig.
maar kan iemand mij via dit forum of middels een pm vertellen wanneer je daar wel klaar voor bent en wat je er eventueel nog meer voor zou dienen te doen alvorens je hierin te storten (zoals cursussen ofzo).
daarom ook volg ik nauwgezet alle reacties op dit onderdeel.
Ik voel er wel wat voor om een dergelijk ritueel uit te mogen voeren.
Maar dit geldt ook voor handvesting en druidisch dopen.
ik schouw met u mee..... :tiphat:
With the blessings of the hazel tree
nature rules my spirit,
Ceridwen my guide,
Bea my muze,
the moon i looked up to,
the stars hidens my ancestors,
sjamanic thoughts are the vitamines for the entire body, mind and spirit
ImageImageImage
bellinus
OBOD Ovate

Postby Turtle » 26 Mar 2010, 22:00

bellinus wrote:Hallo,

Persoonlijk vind ik het heel belangrijk dat er voldoende priesters zijn die ook een ritueel kunnen leiden als het gaat om de dood en de daarmee gepaard gaande verbranding of ter aarde stelling.
Maar ik vraag mij alleen af: Wanneer kun je hier zelf iets mee gaan doen voor anderen.
Ik begrijp dat het niet verstandig zou kunnen zijn om na twee qwersu van de bardengraad te hebben ingezien je hierin te gaan storten -maar dat is mijn mening- er is wel meer diepgang nodig.
maar kan iemand mij via dit forum of middels een pm vertellen wanneer je daar wel klaar voor bent en wat je er eventueel nog meer voor zou dienen te doen alvorens je hierin te storten (zoals cursussen ofzo).
daarom ook volg ik nauwgezet alle reacties op dit onderdeel.
Ik voel er wel wat voor om een dergelijk ritueel uit te mogen voeren.
Maar dit geldt ook voor handvesting en druidisch dopen.
ik schouw met u mee..... :tiphat:

Als je iets wil met uitvaarten wordt vanuit die business verwacht dat je daar een diploma voor hebt; uitvaartbegeleider. Een aantal mensen van de Pagan Federation International in Nederland, waaronder destijds Torc, hebben die opleiding gevolgd. Je zou eens contact met hen kunnen opnemen om te horen hoe zij dit hebben ervaren, waar ze tegenaan liepen, kosten, tijd etc.

Handfasten en dopen is een wat vrijer verhaal. In Nederland is het namelijk zo dat een burgerlijk huwelijk rechtsgeldig is. Religieuze huwelijksceremonies zijn geheel en al de verantwoordelijkheid van de mensen zelf en de religieuze gemeenschappen waartoe ze behoren. Iedereen zou dus in principe een handfasting kunnen voltrekken, of een baby verwelkomen in de gemeenschap. Of je ook de vaardigheid in rituelen hebt om dit te kunnen doen is vers 2. Met een dergelijke ceremonie heb je namelijk niet alleen te maken met de betrokkenen maar ook met hun familie en vrienden die misschien niet thuis zijn in pagan rituelen en die moet je dus wel ook kunnen betrekken en een beetje bijsturen/regisseren zodat alles in goede banen loopt. Maar als je dat ligt, liggen er vast mogelijkheden voor je.

Els
Turtle

Location: Here and there and everywhere - fancy coming along?

Postby bellinus » 27 Mar 2010, 21:59

Turtle wrote:Als je iets wil met uitvaarten wordt vanuit die business verwacht dat je daar een diploma voor hebt; uitvaartbegeleider. Een aantal mensen van de Pagan Federation International in Nederland, waaronder destijds Torc, hebben die opleiding gevolgd. Je zou eens contact met hen kunnen opnemen om te horen hoe zij dit hebben ervaren, waar ze tegenaan liepen, kosten, tijd etc.

Dank je turtle voor deze informatie, ga hier zeker mee verder.
Van torc wist ik het maar deze is nu solitair gegaan dus zal ik -vermoed ik- ergens anders mijn verhaal moeten halen, en is deze reactie dus in dank ontvangen.
in wisdom it is we don't know dus alle kennis is welkom.
blessings
nature rules my spirit,
Ceridwen my guide,
Bea my muze,
the moon i looked up to,
ImageImageImage
bellinus
OBOD Ovate

Postby Melkboer » 02 Apr 2010, 22:51

Beste Bellinus,

Binnen de OBOD is de Druidegraad de graad waarin deze rol wordt uitgevoerd. De Druide als priester, begeleider van markeringsmomenten in het leven. Zoals je in alle rituelen ziet, is Druide degene die de rituelen leidt. In de praktijk wordt deze rol natuurlijk ook uitgevoerd door Barden en Ovaten bij bijvoorbeeld afwezigheid van de Druide, of vanwege de keuze om deze rol door iemand te laten uitvoeren. De OBOD-opleiding besteedt hier echter pas bewust in de Druidegraad echt aandacht aan,

Groet,
Henk
Image
Melkboer
OBOD Ovate

Postby bellinus » 10 Apr 2010, 16:10

Bedankt henk,
Zo kom je stukje bij stukje tot een totaal gelegde puzzel
patience grasshopper, said the priest, patience and you will grow!
nature rules my spirit,
Ceridwen my guide,
Bea my muze,
the moon i looked up to,
ImageImageImage
bellinus
OBOD Ovate

Return to Bij het Haardvuur