Prijzen najaarsactiviteiten

Wees welkom en schuif gezellig aan bij het haardvuur en praat met ons mee in de Nederlandse taal over de diverse aspecten van het Druïdenpad.

Prijzen najaarsactiviteiten

Postby Explorer » 09 Jul 2010, 18:15

Hoe kan het dat het OBOD Festival 10 euro kost en de OBOD Mediatie workshop 110 euro?
Extraordinary claims require extraordinary evidence

Image
Explorer
OBOD Druid

Re: Prijzen najaarsactiviteiten

Postby bluestormwatcher » 13 Jul 2010, 10:08

Hoi Nico,

Je hebt er wel een punt, want de obodweekenden of deze meditatie workshop kosten veel meer geld dan een de 10 euro voor de festival.

Waarom dat is geen idee, het is nu wel opvallend stil bij de mensen die dit soort :shrug: evenementen vaak organiseren.

En door alles zo duur te maken maak je dit soort evenementen alleen nog maar gangbaar voor de leden die wel een enorme zak met geld hebben of een gans met goude eieren en niet voor de mensen die door deze recessie nog minder te besteden hebben.

Groeten Bluestormwatcher
Image

Godin Moeder...

Godin, Moeder voor mij bent u een rots.
in deze mijn ontwricht leven
Mijn Godin waar ik op terug vallen kan
Godin uw woorden vormen voor mij een zin
Godin U bent voor mij een begrip
Een liefde vol genegenheid
U Grote Moeder U vult mijn leven
Zonder U mijn Godin,
zou ik het leven niet aankunnen
Godin mijn grote Moeder ik wil u laten weten.
Ik ben u dankbaar
Voor Uw plaats in mijn leven
Moeder laat die plaats nooit leeg achter
Godin blijf bij me
bluestormwatcher
OBOD Bard

Postby Melkboer » 03 Aug 2010, 07:20

Beste Nico,

Elke activiteit heeft een andere kostenopbouw, dat maakt dat de prijzen zo verschillen. Als we een zaal huren kost dat geld, als we mensen vragen een workshop te geven, kost dit geld. Voor het Bardenfestival hebben we juist een manier gezocht die zo goedkoop mogelijk zou worden. Mede geinspireerd door jouw opmerking dat alles steeds duurder wordt. Dat kan alleen als we alleen kosten voor de lunch hoeven te betalen en het feit dat Taco en Esther hun Tuinderij gratis ter beschikking stellen. Dit doen ze graag, maar niet elk weekend en ook is hun Tuinderij niet voor alle activiteiten geschikt.
Verder betalen alle workshopgevers zelf hun lunch. Het is echt voor en door OBOD-leden. Als we een centrum huren om zo'n festival binnen te organiseren betalen we gewoon commerciële prijzen en dan zou zo'n dag zo 60 euro kosten.

Weet dat alle activiteiten in Nederland onder de OBOD-vlag op persoonlijke titel worden georganiseerd. Als er te weinig deelnemers en dus te weinig inkomsten zijn, dan draait de organisator zelf op voor alle kosten.

Natuurlijk kun je altijd met een organisator contact opnemen om te kijken of er een tegemoetkoming in de kosten mogelijk is. Dit is in het verleden met het ledenweekeinde ook regelmatig gebeurd.

Vriendelijke groet,
Henk
Image
Melkboer
OBOD Ovate

Postby Explorer » 03 Aug 2010, 09:40

Melkboer wrote:Beste Nico,

Elke activiteit heeft een andere kostenopbouw, dat maakt dat de prijzen zo verschillen. Als we een zaal huren kost dat geld, als we mensen vragen een workshop te geven, kost dit geld. Voor het Bardenfestival hebben we juist een manier gezocht die zo goedkoop mogelijk zou worden. Mede geinspireerd door jouw opmerking dat alles steeds duurder wordt. Dat kan alleen als we alleen kosten voor de lunch hoeven te betalen en het feit dat Taco en Esther hun Tuinderij gratis ter beschikking stellen. Dit doen ze graag, maar niet elk weekend en ook is hun Tuinderij niet voor alle activiteiten geschikt.
Verder betalen alle workshopgevers zelf hun lunch. Het is echt voor en door OBOD-leden. Als we een centrum huren om zo'n festival binnen te organiseren betalen we gewoon commerciële prijzen en dan zou zo'n dag zo 60 euro kosten.

Weet dat alle activiteiten in Nederland onder de OBOD-vlag op persoonlijke titel worden georganiseerd. Als er te weinig deelnemers en dus te weinig inkomsten zijn, dan draait de organisator zelf op voor alle kosten.

Natuurlijk kun je altijd met een organisator contact opnemen om te kijken of er een tegemoetkoming in de kosten mogelijk is. Dit is in het verleden met het ledenweekeinde ook regelmatig gebeurd.

Vriendelijke groet,
Henk

Hoi Henk,

Ik heb hier recentelijk met Damh over gesproken en ik begrijp inmiddels een stuk beter hoe "OBOD-NL" in elkaar zit en de dynamica achter de "OBOD" activiteiten. Eigenlijk bestaat OBOD-NL niet echt heb ik begrepen (behalve Jurre's kantoor van waaruit de Nederlandse cursus wordt verspreid), maar er zijn blijkbaar 'individuals" die de ledenlijst uit engeland hebben opgevraagd toen dat nog wetterlijk mocht. En ik neem aan dat jij die "individual" bent?

Aan de ene kant is het goed dat iemand die initiatieven neemt, mijn complimenten daarvoor. Maar het is ook een tweesnijdend zwaard waneer commerciele activiteiten van een paar OBOD leden vermengt worden met de natuurspiritualiteit die druidry heet.

Wanneer een natuurspiritualiteit commercieel wordt dan verliest het zijn kracht en geloofwaardigheid. Dan trek je namelijk consumenten aan die vermaakt willen worden, in plaats van mensen die gemeend hun energie en commitment in hun spirituele beleving stoppen. OBOD geeft hierin zelf een enorm slecht voorbeeld door mensen als Philip Carr-Gomm en Susan Jones over de wereld te vliegen voor veel geld.

Zelfs als het geld naar derde partijen gaat, zoals naar 'De Poort' met de reguliere OBOD weekenden, dan vind ik het een erg slechte zaak als de prijzen zo hoog worden. Dan moet er wat mij betreft gewoon een andere manier gevonden worden. Een weiland bij een boer, een natuurcamping, een kampeerboerderij (we hebben vorig jaar voor 50 euro pp zo'n weekend kunnen doen door een stuk van een kampeerboerderij af te huren, inclusief overnachting op kamers en al het eten).
Voor mij kwam hierin een omslagpunt toen wij als druidenstel 450 euro moesten neertellen voor een soortgelijk weekendje met onze mede OBODies en dat echt niet meer konden betalen. Dit zijn absurde prijzen, en zelfs de helft zou ik niet meer willen betalen nu ik weet hoe goedkoop het kan. En zelfs als ik gratis toegang zou krijgen terwijl anderen dat bedrag wel moeten betalen zou ik het boycotten. We zijn toch druiden, geen toeristen die voor veel geld in de watten gelegd moeten worden?

Dit is de reden hebben wij als Owl Clan nooit geld hebben gevraagd en ook geen vrijwillige donaties accepteerden. En Ingeborg en ik geven onze op druidry geinspireerde muziek en optredens om die reden ook altijd gratis weg. En wat dat betreft maak ik een diepe buiging voor wat Taco doet met het beschikbaar stellen van zijn plek. Net als voor de kasteelheer van Doorwerth en de steencirkel in Lochem die hetzelfde hebben gedaan. Dat zijn prachtige tegengeluiden die we moeten koesteren.

Dit betekent niet dat zaken geen prijs mag hebben, en waarin dient die dan te worden betaalt als het geen geld is? En dat is wel een lastig punt waar wij ook tegenaan zijn gelopen in de Owl Clan. De meeste mensen zijn consumenten. Ze willen grof geld betalen om vermaakt te worden, en spiritualiteit op te zuigen alsof ze tv kijken. En vooral niet gevraagd worden om hun talenten, energie en commitment in te zetten.
Maar dat willen we toch niet stimuleren!? Is dat druidry? Wat mij betreft moeten we dat soort juist mensen juist wakkerschudden en een trap onder hun luie kont geven. En geloof me, dat willen veel mensen ook gewoon heb ik ontdekt toen ik het uit frustratie in de Owl Clan deed, want een van de mysteries van het echt beleven van druidry is dat je driedubbel terugkrijgt wat je op die manier geeft.

Ik weet niet hoe jouw 'kostenopbouw' voor dat 'OBOD' meditatieweekend is, maar 110 euro per persoon is echt te veel, dan doe je toch ergens iets niet helemaal goed in mijn opinie. Waarom neem je die mensen niet gewoon mee het bos in? Laat ze voelen wat een boom is, laat ze de natuurkrachten ervaren, dat hoeft toch niet zoveel geld te kosten? Wij doen het zelfs regelmatig helemaal gratis, inclusief overnachting.

Naja, een hele 'rant' misschien. Maar ik hoop dit geluid vaker te horen zal zijn, en ook dat anderen zich meer zullen inzetten in plaats van alleen maar komen consumeren.

Image
Explorer
OBOD Druid

Postby Melkboer » 03 Aug 2010, 12:47

Beste Nico,

Raar is je rant niet. Ik ben blij dat er genoeg activiteiten tegen lage kosten georganiseerd kunnen worden.
Wat betreft commerciële activiteiten, die zijn er niet, tenminste niet onder OBOD-vlag. Er wordt puur op basis van kostprijs gewerkt. Mocht je in de overtuiging zijn dat de workshop Meditatie en Rituelen dat wel is, dan ben je abuis. Deze workshop is door Susan Hensler voor de OBOD ontwikkeld en wordt in Engeland en Nederland gegeven. Om de kosten laag te kunnen houden, bieden we deze in twee losse dagen aan, ipv een heel weekeinde. En aangezien dit een intensief inhoudelijke en ervaringsgerichte workshop is, is een prettige droge plek een belangrijke voorwaarde. Voor een bomenwandeling ben ik het helemaal met je eens.

Wat betreft je opmerking over Philip en Susan, ik vind het een boeiend gegeven dat als mensen energie steken in een dienst, hier geen geld voor zouden mogen vragen. Als ik mijn ziel en zaligheid zou stoppen in een bakkerij, dan geef ik het brood toch ook niet gratis weg? Elke sjamaan in een natuurreligie wordt onderhouden door giften en betalingen voor zijn diensten. Waarom? Zodat hij of zij geen hele dag op het land hoeft te staan, maar zich in dienst kan stellen van de gemeenschap. Vergelijk dominee, pastoor, brahmanen noem maar op. Het is een uitwisseling van energie, soms in de vorm van applaus, een kado of een daadwerkelijke betaling.

Er zijn natuurlijk heel veel mensen die wel vrijwillig allerhande diensten vervullen, zoals de organisatoren van ledenweekeinden, de uitgifte van de Dryade etc. onderhoud van de website, dit forum, tutorschap, noem maar op. Maar die doen dat in hun vrije tijd en hoeven daar niet van te leven.

Wat mij altijd opvalt is dat hoe hoger de prijs die men moet betalen, hoe meer betrokken men is in een activiteit. Juist bij gratis bijeenkomsten vind ik het consumentisme hoog. In mijn beleving heeft het met waarde te maken. Als iets een prijs heeft, dan wil je het maximale ervan opzuigen. Als het gratis is, dan mis je niks, hoef je niet eens te komen als je zin hebt...

Groet, vanonder de hulst,
Henk
Image
Melkboer
OBOD Ovate

Postby Explorer » 03 Aug 2010, 14:03

Hoi Henk,

Melkboer wrote:En aangezien dit een intensief inhoudelijke en ervaringsgerichte workshop is, is een prettige droge plek een belangrijke voorwaarde. Voor een bomenwandeling ben ik het helemaal met je eens.

Dat vind ik toch wel een beetje een klein druidisch denkfoutje. Er is geen prettigere droge plek voor meditatie te vinden dan een goede plek in het bos (zo vaak regent het niet hoor). Muren om je heen scheiden je juist van de natuur. Als ons pad hare krishna of christelijke mystiek zou zijn zou dat anders liggen, maar dit is wel een natuurspiritualiteit, en die komt logischerwijs het best tot zijn recht in de natuur. Juist omdat het inderdaad 'ervaringsgericht' is.
Zonder de fysieke nabijheid van datgene dat je in de binnenwerelden opzoekt zou je een ongebalanceerd beeld kunnen krijgen. Als mystieke symboliek gebruiken we daar binnen OBOD de Well of Segais voor, waarbij de bron zelf de binnenwereld voorstelt en de vijf stromen de zintuigelijke buitenwereld. Druidry is per definitie een spiritualiteit die dat samen probeert te brengen.

Melkboer wrote:Wat betreft je opmerking over Philip en Susan, ik vind het een boeiend gegeven dat als mensen energie steken in een dienst, hier geen geld voor zouden mogen vragen. Als ik mijn ziel en zaligheid zou stoppen in een bakkerij, dan geef ik het brood toch ook niet gratis weg? Elke sjamaan in een natuurreligie wordt onderhouden door giften en betalingen voor zijn diensten. Waarom? Zodat hij of zij geen hele dag op het land hoeft te staan, maar zich in dienst kan stellen van de gemeenschap. Vergelijk dominee, pastoor, brahmanen noem maar op. Het is een uitwisseling van energie, soms in de vorm van applaus, een kado of een daadwerkelijke betaling.

Dat argument heb ik vaker gehoord, maar dat is waarom wij veel geld voor de obod opleiding hebben betaald. Ongeveer 1000 euro per persoon voor de hele opleiding als ik goed geteld heb, en dat was geen slecht besteed geld wat mij betreft, en dat heeft erg veel geld opgeleverd voor OBOD (er zijn ongeveer 11000 leden).
Maar Philip is geen pastoor of guru, dat wil hij ook bewust niet, hij is schrijver. In de praktijk zijn zijn workshops dan ook meestal verkoopondersteuning voor zijn laatste boek of project. En over Susan Jones zal ik maar helemaal niet beginnen, maar dat is persoonlijk.

Melkboer wrote:Wat mij altijd opvalt is dat hoe hoger de prijs die men moet betalen, hoe meer betrokken men is in een activiteit. Juist bij gratis bijeenkomsten vind ik het consumentisme hoog. In mijn beleving heeft het met waarde te maken. Als iets een prijs heeft, dan wil je het maximale ervan opzuigen. Als het gratis is, dan mis je niks, hoef je niet eens te komen als je zin hebt...

Dat ben ik wel met je eens. Als je met bekenden iets doet niet, maar wel als het een (semi)openbare gelegenheid wordt.
Maar mijn insteek is dus om die 'waarde' in iets anders uit te drukken dan in geld. Laat de mensen in 'commitment' betalen. Bijvoorbeeld door genoegen te nemen met minder luxe en meer natuur. En te accepteren dat ze ergens moeite voor moeten doen. En dat is inderdaad wat ingewikkelder dan geld, maar wel waardevol om te onderzoeken vind ik.

Image
Explorer
OBOD Druid

Postby Melkboer » 03 Aug 2010, 16:51

Hi Nico,

Nico wrote:Dat vind ik toch wel een beetje een klein druidisch denkfoutje. Er is geen prettigere droge plek voor meditatie te vinden dan een goede plek in het bos (zo vaak regent het niet hoor). Muren om je heen scheiden je juist van de natuur. Als ons pad hare krishna of christelijke mystiek zou zijn zou dat anders liggen, maar dit is wel een natuurspiritualiteit, en die komt logischerwijs het best tot zijn recht in de natuur. Juist omdat het inderdaad 'ervaringsgericht' is.

Het is je goed recht om dit te vinden, maar ik vind het geen denkfout. Hoogstens dat niet iedereen op dezelfde manier als jij om gaat met zijn druidisch pad. Voor mij scheiden de muren de natuur niet af, het is slechts een verandering van energie, net als de overgang van bos naar een meer. De vijf elementen zijn tenslotte ook volop binnen te vinden. Ik merk dat ik niet enthousiast wordt van of/of denken. Ik ga juist voor en/en. Druidische kan wat mij betreft ook 3 hoog achter met een fucsia voor het raam. (en ik heb ervaring:))

Verder krijg ik het gevoel dat je verwijt dat mensen als Philip en Damh hun brood verdienen aan de OBOD. Het enige dat ik weet is dat als je iets wilt leren, daar in onze maatschappij een vergoeding tegenover staat. Mocht je het niet in verhouding vinden met wat je krijgt, dan is het inderdaad vervelend. En mocht je vinden dat dat niet zo zou moeten zijn, tja....

Als ik je tref op het Bardenfestival, dan praat ik hier graag verder met je over door...

Warme groet,
Henk
Image
Melkboer
OBOD Ovate

Postby Explorer » 05 Aug 2010, 13:02

Melkboer wrote:Hi Nico,

Nico wrote:Dat vind ik toch wel een beetje een klein druidisch denkfoutje. Er is geen prettigere droge plek voor meditatie te vinden dan een goede plek in het bos (zo vaak regent het niet hoor). Muren om je heen scheiden je juist van de natuur. Als ons pad hare krishna of christelijke mystiek zou zijn zou dat anders liggen, maar dit is wel een natuurspiritualiteit, en die komt logischerwijs het best tot zijn recht in de natuur. Juist omdat het inderdaad 'ervaringsgericht' is.

Het is je goed recht om dit te vinden, maar ik vind het geen denkfout. Hoogstens dat niet iedereen op dezelfde manier als jij om gaat met zijn druidisch pad. Voor mij scheiden de muren de natuur niet af, het is slechts een verandering van energie, net als de overgang van bos naar een meer. De vijf elementen zijn tenslotte ook volop binnen te vinden. Ik merk dat ik niet enthousiast wordt van of/of denken. Ik ga juist voor en/en. Druidische kan wat mij betreft ook 3 hoog achter met een fucsia voor het raam. (en ik heb ervaring:))

Verder krijg ik het gevoel dat je verwijt dat mensen als Philip en Damh hun brood verdienen aan de OBOD. Het enige dat ik weet is dat als je iets wilt leren, daar in onze maatschappij een vergoeding tegenover staat. Mocht je het niet in verhouding vinden met wat je krijgt, dan is het inderdaad vervelend. En mocht je vinden dat dat niet zo zou moeten zijn, tja....

Als ik je tref op het Bardenfestival, dan praat ik hier graag verder met je over door...

Warme groet,
Henk

Druidry is wel een natuurspiritualiteit. Met als doel om op een persoonlijk niveau de kloof tussen mens en natuur wat te dichten.
En ergens ligt er toch wel een grens waar dat een beetje ongeloofwaardig begint te worden. Als je kunt kiezen tussen de fucsia voor het raam en een bos dan lijkt me de keuze duidelijk. Het is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd om de diepe wildernis op te zoeken, of je bloot te stellen aan alle onberingen van de natuur, daarin ben ik misschien wat extremer dan gemiddeld. Maar als je een opleiding doet waarbij je als bard kontakt wilt maken met de elementen, en als ovaat met bomen en dieren en andere natuurkrachten, dan lijkt me dat je die toch op z'n minst in de buitenwereld moet gaan opzoeken. Als je bijvoorbeeld het verschil tussen eik, es en esp moet onderzoeken dan zoek je die toch ook daadwerkelijke op, want waar ben je anders mee bezig?
Om die kloof te dichten zul je natuurervaringen nodig hebben, en die moet je echt zelf ondergaan, die krijg je niet uit de obod cursus of binnen de 4 muren van je huis. En ik streef er wel naar om druidry als natuurspiritualiteit enigzins geloofwaardig te houden.

Wat is eigenlijk "natuurspiritualiteit"? Waarmee verbind je je?
Dat zijn dingen als de seizoenen, de ritmes van zon en maan. De natuur die in de lente ontwaakt en in het najaar weer sterft. En de krachten in onszelf, onze emoties, onze seksualiteit. De elementen, de wind, de zon, de aarde onder ons, het water om ons heen. Dat zijn geen dingen die je kunt kopen, je kunt je er wel mee verbinden en je op een heilzame manier een deel van het grotere geheel voelen. Wanneer dat soort dingen handelswaar gaan worden dan verliest het aan kracht en puurheid. En dat vind ik erg jammer.

Op zich moet iedereen het doen hoe hij/zij dat wil natuurlijk.
En ik weet ook wel dat de meerderheid het liefst gewoon comfortabel verzorgt en vermaakt wil worden na een drukke werkweek. Het lijkt makkelijker om tegen een flink bedrag eens lekker een weekendje spiritueel te gaan consumeren dan om zelf die uitdaging aan te gaan. Maar uiteindelijk is dat wel een onnodig afgezwakte vorm van druidry als natuurspiritualiteit vind ik. De vorm die wij nastreven (ik ben niet de enige) is wat intenser, magischer, natuurlijker en wat minder braaf. En helemaal gratis. We hebben er zelfs een term voor, 'wild druidry'. (we hebben zelfs een term voor jouw vorm, 'anglican druidry' :grin:).

We spreken elkaar op het bardenfestival!
:shake:

Image
Explorer
OBOD Druid

Postby Lizzy » 08 Aug 2010, 22:11

Nico wrote:Druidry is wel een natuurspiritualiteit

Uche, ja in de volksmond ja en in dit tijdperk, wat ze vroeger deden historisch gezien en hoeveel tijd daarvan ze in de natuur doorbrachten, dan zou je eens beter in de analen moeten duiken Niccie, dan kom je vies bedrogen uit, maar you believe that honey, if it gives you comfort :whistle:
-Who wants to go get lost, I know the way-
Lizzy
OBOD Druid

Postby Explorer » 09 Aug 2010, 07:31

Lizzy wrote:
Nico wrote:Druidry is wel een natuurspiritualiteit

Uche, ja in de volksmond ja en in dit tijdperk, wat ze vroeger deden historisch gezien en hoeveel tijd daarvan ze in de natuur doorbrachten, dan zou je eens beter in de analen moeten duiken Niccie, dan kom je vies bedrogen uit, maar you believe that honey, if it gives you comfort :whistle:

Het gaat niet om 'vroeger' Lizzy, maar om nu. Wat wij nu druidry noemen is een moderne natuurspiritualiteit, de 'analen' zijn niet relevant. (en de onhandig gekozen naam blijft een bron van verwarring).

Image
Explorer
OBOD Druid

Postby Lizzy » 09 Aug 2010, 14:24

Nico wrote:(en de onhandig gekozen naam blijft een bron van verwarring).

Ja, misschien zouden we het helemaal geen druidry meer moeten noemen, maar gewoon post-naturism of zoiets :grin:
-Who wants to go get lost, I know the way-
Lizzy
OBOD Druid

Postby bluestormwatcher » 11 Aug 2010, 09:29

Hoi Mensen,

We dwalen weer helemaal af van de vraag waar het om ging. Waarom kost het zoveel geld en als ik moet geloven dat behalve het kantoor van Jurre er niets officieels is in Nederland van de obod.

En verdwalen in de vraag wat wel of niet druidry is is een andere vraag.

Ik ben blij dat de persoonsgegevens van wie er allemaal lid van de obod is niet meer opvraagbaar is, want dat zo nog eens link kunnen worden.

De meeste obod weekenden kosten gewoon teveel geld en het is fijn dat dit een drempel wordt voor Jan Modaal en degene die geen dikke portomonnee hebben om die idiote kostprijs te betalen.
Dus als je dit verstaat onder 'commitmend' of zoiets om een dikke portomonnee te hebben is gewoon kapatalistisch en commercieel ingesteld zijn.

Dat heeft niets met betrokkenheid te maken.

BB Bluestormwatcher :-(
Image

Godin Moeder...

Godin, Moeder voor mij bent u een rots.
in deze mijn ontwricht leven
Mijn Godin waar ik op terug vallen kan
Godin uw woorden vormen voor mij een zin
Godin U bent voor mij een begrip
Een liefde vol genegenheid
U Grote Moeder U vult mijn leven
Zonder U mijn Godin,
zou ik het leven niet aankunnen
Godin mijn grote Moeder ik wil u laten weten.
Ik ben u dankbaar
Voor Uw plaats in mijn leven
Moeder laat die plaats nooit leeg achter
Godin blijf bij me
bluestormwatcher
OBOD Bard

Postby Melkboer » 15 Aug 2010, 21:22

Beste Afke,

Ik heb naar mijn beste kunnen antwoord gegeven hierboven. Meer is er niet. Mocht je nog een specifieke vraag hebben, dan kun je me PM-en.

Groet, vanonder de natte Hulst,
Henk
Image
Melkboer
OBOD Ovate

Postby Nanda » 23 Aug 2010, 10:30

Beste allemaal,

Na een paar dagen herkauwen over wat hier allemaal geschreven is, wil ik toch ook nog even reageren.

Ik vind het erg jammer dat ik ook hier weer een " strijd" merk tussen "de enige ware weg" enz., ditmaal over wat druidry is. Waar ken ik dit toch van? :???:
Ik dacht dat juist binnen druidry je eigen beleving centraal stond en dat er geen dogma's zouden zijn?!

Verder vind ik de manier waarop over "spiritueel consumeren" wordt gesproken behoorlijk denigrerend.

[quote]" Dan trek je namelijk consumenten aan die vermaakt willen worden, in plaats van mensen die gemeend hun energie en commitment in hun spirituele beleving stoppen".

Ik heb het voornemen (idd als mijn financien het toelaten) om aan deze workshop deel te nemen en ben toch echt van mening dat ook ik gemeend mijn energie en commitment hierin wil stoppen. Ben ik nu een spiritueel consument, lui en verwend, en zo ja, is dat slecht dan? En wie bepaalt dat dan?

Ik ben nog niet zo lang bezig als Bard en ben nog enigzins onzeker over wat ik daarin te bieden heb. Juist daarom vind ik het erg fijn om eerst een workshop te kunnen volgen over het hoe en wat. En wie weet dat ik over een tijdje idd ook mijn talenten kan/wil delen met anderen.

Ik ben erg benieuwd hoe de Obod dag gaat verlopen. Als ik ook daar weer geconfronteerd wordt met dogma's en mensen die het beter denken te weten haak ik af en zal ik dit pad liever alleen willen bewandelen, of met mensen die hierin meer gelijk gestemd zijn.

Zou het niet mooi zijn als we in vrede en met respect met elkaar om zouden gaan? Zoals we vragen in de ceremonies?

Vanuit een vredevol hart!
Nanda
Nanda

Postby Explorer » 23 Aug 2010, 16:00

:grin:
Nanda wrote:Beste allemaal,

Na een paar dagen herkauwen over wat hier allemaal geschreven is, wil ik toch ook nog even reageren.

Ik vind het erg jammer dat ik ook hier weer een " strijd" merk tussen "de enige ware weg" enz., ditmaal over wat druidry is. Waar ken ik dit toch van? :???:
Ik dacht dat juist binnen druidry je eigen beleving centraal stond en dat er geen dogma's zouden zijn?!

Verder vind ik de manier waarop over "spiritueel consumeren" wordt gesproken behoorlijk denigrerend.

" Dan trek je namelijk consumenten aan die vermaakt willen worden, in plaats van mensen die gemeend hun energie en commitment in hun spirituele beleving stoppen".

Ik heb het voornemen (idd als mijn financien het toelaten) om aan deze workshop deel te nemen en ben toch echt van mening dat ook ik gemeend mijn energie en commitment hierin wil stoppen. Ben ik nu een spiritueel consument, lui en verwend, en zo ja, is dat slecht dan? En wie bepaalt dat dan?

Ik ben nog niet zo lang bezig als Bard en ben nog enigzins onzeker over wat ik daarin te bieden heb. Juist daarom vind ik het erg fijn om eerst een workshop te kunnen volgen over het hoe en wat. En wie weet dat ik over een tijdje idd ook mijn talenten kan/wil delen met anderen.

Ik ben erg benieuwd hoe de Obod dag gaat verlopen. Als ik ook daar weer geconfronteerd wordt met dogma's en mensen die het beter denken te weten haak ik af en zal ik dit pad liever alleen willen bewandelen, of met mensen die hierin meer gelijk gestemd zijn.

Zou het niet mooi zijn als we in vrede en met respect met elkaar om zouden gaan? Zoals we vragen in de ceremonies?

Vanuit een vredevol hart!
Nanda

Hoi Nanda,
We zien wat we willen/kunnen zien, en wat we zien zegt soms meer over onszelf dan over de werkelijkheid.
Jij ziet 'strijd', 'dogma' en 'de enige ware weg'. Ik zie een gezond verschil van mening over hoe druidry als natuurspiritualiteit gepresenteerd en beleefd kan worden.

Het mooie van druidry is dat er juist geen dogma is, en dat die meningen, en vormen, naast elkaar kunnen bestaan en zelfs vaak geintegreerd kunnen worden. Henk heeft mooie spirituele ervaringen met zijn fucsia voor het raam, ik heb soortgelijke ervaringen terwijl ik in een knetterende onweersbui in het nachtelijke bos de teken uit mijn lijf zit te plukken. Beide ervaringen hebben hun voor- en nadelen. En soms komen deze vormen van druidry bij elkaar, zoals wanneer wij onze 'groene magie' doen in het Dryade Camp, en dat is mooi.

Als de 'confrontatie' met de diversiteit in druidry jouw 'vredevolle hart' van slag brengt dan denk ik dat je het nog wel lastig kunt krijgen.
Er zijn namelijk behoorlijk grote verschillend af en toe. Van zweverige feel good hippies die in je aura alle kleuren van de regenboog denken te zien, tot aan hardcore shamanisme met giftige paddestoelen en aan bomen vastgebonden (naakte) initianten. Welcome in OBOD :grin:.

Maar het mooie is dat daar overal plaats voor is en je zelf mag kiezen tussen de fucsia en de vliegenzwam :wink:.

Image
Explorer
OBOD Druid

Postby Nanda » 23 Aug 2010, 18:55

Beste Nico,

Ben blij met je reactie..daar kan ik tenminste wat mee :)
Blij dat iedereen zijn eigen ding kan doen.

En maak je om mijn vredevolle hart maar geen zorgen, als het van slag zou zijn zou het niet vredevol zijn toch? :wink:

Nanda
Nanda

Postby Explorer » 23 Aug 2010, 18:59

Nanda wrote:Beste Nico,

Ben blij met je reactie..daar kan ik tenminste wat mee :)
Blij dat iedereen zijn eigen ding kan doen.

En maak je om mijn vredevolle hart maar geen zorgen, als het van slag zou zijn zou het niet vredevol zijn toch? :wink:

Nanda

Ach, wat mensen zeggen/bedoelen is ook altijd erg lastig in te schatten zo via internet. Op de bardendag zul je zien dat ik in het echt ook best wel meeval ;-).

Image
Explorer
OBOD Druid

Postby Melkboer » 25 Aug 2010, 19:17

Beste Nanda,

Leuk om je te treffen op het OBOD-festival in september. Ontmoeten we elkaar daar,

Groet,
Henk
Image
Melkboer
OBOD Ovate

Return to Bij het Haardvuur