evenementen vaak organiseren. Melkboer wrote:Beste Nico,
Elke activiteit heeft een andere kostenopbouw, dat maakt dat de prijzen zo verschillen. Als we een zaal huren kost dat geld, als we mensen vragen een workshop te geven, kost dit geld. Voor het Bardenfestival hebben we juist een manier gezocht die zo goedkoop mogelijk zou worden. Mede geinspireerd door jouw opmerking dat alles steeds duurder wordt. Dat kan alleen als we alleen kosten voor de lunch hoeven te betalen en het feit dat Taco en Esther hun Tuinderij gratis ter beschikking stellen. Dit doen ze graag, maar niet elk weekend en ook is hun Tuinderij niet voor alle activiteiten geschikt.
Verder betalen alle workshopgevers zelf hun lunch. Het is echt voor en door OBOD-leden. Als we een centrum huren om zo'n festival binnen te organiseren betalen we gewoon commerciële prijzen en dan zou zo'n dag zo 60 euro kosten.
Weet dat alle activiteiten in Nederland onder de OBOD-vlag op persoonlijke titel worden georganiseerd. Als er te weinig deelnemers en dus te weinig inkomsten zijn, dan draait de organisator zelf op voor alle kosten.
Natuurlijk kun je altijd met een organisator contact opnemen om te kijken of er een tegemoetkoming in de kosten mogelijk is. Dit is in het verleden met het ledenweekeinde ook regelmatig gebeurd.
Vriendelijke groet,
Henk
Melkboer wrote:En aangezien dit een intensief inhoudelijke en ervaringsgerichte workshop is, is een prettige droge plek een belangrijke voorwaarde. Voor een bomenwandeling ben ik het helemaal met je eens.
Melkboer wrote:Wat betreft je opmerking over Philip en Susan, ik vind het een boeiend gegeven dat als mensen energie steken in een dienst, hier geen geld voor zouden mogen vragen. Als ik mijn ziel en zaligheid zou stoppen in een bakkerij, dan geef ik het brood toch ook niet gratis weg? Elke sjamaan in een natuurreligie wordt onderhouden door giften en betalingen voor zijn diensten. Waarom? Zodat hij of zij geen hele dag op het land hoeft te staan, maar zich in dienst kan stellen van de gemeenschap. Vergelijk dominee, pastoor, brahmanen noem maar op. Het is een uitwisseling van energie, soms in de vorm van applaus, een kado of een daadwerkelijke betaling.
Melkboer wrote:Wat mij altijd opvalt is dat hoe hoger de prijs die men moet betalen, hoe meer betrokken men is in een activiteit. Juist bij gratis bijeenkomsten vind ik het consumentisme hoog. In mijn beleving heeft het met waarde te maken. Als iets een prijs heeft, dan wil je het maximale ervan opzuigen. Als het gratis is, dan mis je niks, hoef je niet eens te komen als je zin hebt...
Nico wrote:Dat vind ik toch wel een beetje een klein druidisch denkfoutje. Er is geen prettigere droge plek voor meditatie te vinden dan een goede plek in het bos (zo vaak regent het niet hoor). Muren om je heen scheiden je juist van de natuur. Als ons pad hare krishna of christelijke mystiek zou zijn zou dat anders liggen, maar dit is wel een natuurspiritualiteit, en die komt logischerwijs het best tot zijn recht in de natuur. Juist omdat het inderdaad 'ervaringsgericht' is.
Melkboer wrote:Hi Nico,Nico wrote:Dat vind ik toch wel een beetje een klein druidisch denkfoutje. Er is geen prettigere droge plek voor meditatie te vinden dan een goede plek in het bos (zo vaak regent het niet hoor). Muren om je heen scheiden je juist van de natuur. Als ons pad hare krishna of christelijke mystiek zou zijn zou dat anders liggen, maar dit is wel een natuurspiritualiteit, en die komt logischerwijs het best tot zijn recht in de natuur. Juist omdat het inderdaad 'ervaringsgericht' is.
Het is je goed recht om dit te vinden, maar ik vind het geen denkfout. Hoogstens dat niet iedereen op dezelfde manier als jij om gaat met zijn druidisch pad. Voor mij scheiden de muren de natuur niet af, het is slechts een verandering van energie, net als de overgang van bos naar een meer. De vijf elementen zijn tenslotte ook volop binnen te vinden. Ik merk dat ik niet enthousiast wordt van of/of denken. Ik ga juist voor en/en. Druidische kan wat mij betreft ook 3 hoog achter met een fucsia voor het raam. (en ik heb ervaring:))
Verder krijg ik het gevoel dat je verwijt dat mensen als Philip en Damh hun brood verdienen aan de OBOD. Het enige dat ik weet is dat als je iets wilt leren, daar in onze maatschappij een vergoeding tegenover staat. Mocht je het niet in verhouding vinden met wat je krijgt, dan is het inderdaad vervelend. En mocht je vinden dat dat niet zo zou moeten zijn, tja....
Als ik je tref op het Bardenfestival, dan praat ik hier graag verder met je over door...
Warme groet,
Henk

Nico wrote:Druidry is wel een natuurspiritualiteit
Lizzy wrote:Nico wrote:Druidry is wel een natuurspiritualiteit
Uche, ja in de volksmond ja en in dit tijdperk, wat ze vroeger deden historisch gezien en hoeveel tijd daarvan ze in de natuur doorbrachten, dan zou je eens beter in de analen moeten duiken Niccie, dan kom je vies bedrogen uit, maar you believe that honey, if it gives you comfort
Nico wrote:(en de onhandig gekozen naam blijft een bron van verwarring).
Nanda wrote:Beste allemaal,
Na een paar dagen herkauwen over wat hier allemaal geschreven is, wil ik toch ook nog even reageren.
Ik vind het erg jammer dat ik ook hier weer een " strijd" merk tussen "de enige ware weg" enz., ditmaal over wat druidry is. Waar ken ik dit toch van?![]()
Ik dacht dat juist binnen druidry je eigen beleving centraal stond en dat er geen dogma's zouden zijn?!
Verder vind ik de manier waarop over "spiritueel consumeren" wordt gesproken behoorlijk denigrerend." Dan trek je namelijk consumenten aan die vermaakt willen worden, in plaats van mensen die gemeend hun energie en commitment in hun spirituele beleving stoppen".
Ik heb het voornemen (idd als mijn financien het toelaten) om aan deze workshop deel te nemen en ben toch echt van mening dat ook ik gemeend mijn energie en commitment hierin wil stoppen. Ben ik nu een spiritueel consument, lui en verwend, en zo ja, is dat slecht dan? En wie bepaalt dat dan?
Ik ben nog niet zo lang bezig als Bard en ben nog enigzins onzeker over wat ik daarin te bieden heb. Juist daarom vind ik het erg fijn om eerst een workshop te kunnen volgen over het hoe en wat. En wie weet dat ik over een tijdje idd ook mijn talenten kan/wil delen met anderen.
Ik ben erg benieuwd hoe de Obod dag gaat verlopen. Als ik ook daar weer geconfronteerd wordt met dogma's en mensen die het beter denken te weten haak ik af en zal ik dit pad liever alleen willen bewandelen, of met mensen die hierin meer gelijk gestemd zijn.
Zou het niet mooi zijn als we in vrede en met respect met elkaar om zouden gaan? Zoals we vragen in de ceremonies?
Vanuit een vredevol hart!
Nanda
.
Nanda wrote:Beste Nico,
Ben blij met je reactie..daar kan ik tenminste wat mee![]()
Blij dat iedereen zijn eigen ding kan doen.
En maak je om mijn vredevolle hart maar geen zorgen, als het van slag zou zijn zou het niet vredevol zijn toch?![]()
Nanda
Users browsing this forum: No registered users and 3 guests