Data imbolc,beltane,lughnasadh en samhain?

Wees welkom en schuif gezellig aan bij het haardvuur en praat met ons mee in de Nederlandse taal over de diverse aspecten van het Druïdenpad.

Data imbolc,beltane,lughnasadh en samhain?

Postby bellinus » 01 May 2010, 14:31

We kennen allemaal de Alban festivals welke direct gerelateerd zijn aan de 2 zonnewendes
En de twee equinoxen.
Zo kennen en vieren wij grofweg op 21 maart(Alban eilir), 21 juni(Alban hefin), 23 september(Alban elfed) en 22 december(Alban arthan)
Voor deze zonnewendes en equinoxen heb je feitelijk geen kalender nodig, daar was men in ancient Times al uit. Een zonnewende is vrij nauwkeurig te bepalen en ook in tijd vrij nauwkeurig aan te houden.
Nu zijn er ook nog andere festivals en deze worden met name de laatste tijd -zo komt het tot mij over althans -gerelateerd aan de gregoriaanse kalender
Zo worden Imbolc vaak op 1 februari, Beltane vaak op 1 mei, Lughnasadh vaak op 1 augustus en Samhain vaak 31-10 tot 1 november gevierd. Hier is totaal niets mis mee, we leven allemaal volgens de huidige kalender in onze huidige tijd.
Echter wat mij wel duidelijk is dat deze festivals bekend zijn met een zeer lange traditie. Een traditie welke terug gaat in de tijd lang voordat de huidige gregoriaanse kalender in zwang raakte of überhaupt bekend was.
De feesten zoals onze voorouders ze vierden konden dus niet aan de hand van een kalender worden bepaald niet althans volgens een kalender zoals die waar wij nu zo gewoon mee zijn (en gezien de overvolle agenda’s van velen niet meer zonder zouden kunnen naar het schijnt).
Nu vroeg ik mij dikwijls af hoe het dan in die tijden mogelijk was een soort van planning te maken voor dergelijke festivals. Een planning omdat deze feesten heel veel symboliseerden. Zo heb je drie lentefeesten en wanneer vier je de andere twee als je Alban eilir viert op de dag van de lente equinox. Je hebt Samhain een nieuw jaar maar daarvoor zit alban elfed, Lughnasadh zit weer tussen alban hefin en alban elfed in. Samhain moet weer voor de winterzonnewende worden gevierd, waarna je weer imbolc krijgt.
Ik moet zeggen ik vind dit knap zonder agenda maar dat is wat anders.
Hoe kwam men dan dus aan de festivals? Het meest voor de hand liggende lijkt mij dan is dat men hiervoor de maancyclus erbij haalde. De maan, kent binnen Druidry wel een enorme invloed maar is zeer zeker minder in zwang binnen Druidry dan bij wicca. Wel werd echter de 28 dagen cyclus van de maan binnen Druidry als bakermat gebruikt voor het berekenen van een volledig jaar. Je had (en heden ten dage gelukkig nog steeds) over het algemeen 13 manen in een jaar en de dag die daarbij overbleef was zomaar een dag. Men was toen er dus al van op de hoogte dat er zo’n dertien volledige maan cyclussen nodig waren om van de ene midzomerzonnewende naar de andere te rekenen.
Daarom heb ik de data van volle manen van de afgelopen jaren eens onder elkaar gezet. Daartussen kwam de notitie van de dagen van zonnewendes en equinoxen. Ik merkte –bij de lezers natuurlijk niet geheel onbekend - dat elke 2e volle maan na een equinox of zonnewende een redelijke gelijke tred hield met de huidige data van Imbolc, Beltane, Lughnasadh en Samhain zoals wij nu gewend zijn te vieren.
Soms kwam je uit op enkele dagen eerder en soms enkele dagen later. Maar vanaf dat moment voelde ik voor mezelf dat de vieringen van de seizoensfeesten eigenlijk een andere data moesten krijgen en daarmee zouden deze elk jaar van data verschillen. Deze 4 vieringen zouden daarmee anders worden, vieringen op de dag van een volle maan. Hiermee erkende ik een enorme hoeveelheid magie binnen deze 4 vieringen te introduceren. De maan welke zoals bekend het symbool van water is, en trekt net zoals het trekt aan de getijden van eb en vloed zo ook aan ons als mensen. Daar wij zelf voor het grootste gedeelte uit water bestaan.
Met het herschikken van de festivals komt er hiermee ook evenwicht in de vieringen namelijk 4 vieringen in relatie tot de zon (zonnewendes en equinoxen) en 4 vieringen in relatie tot de maan.
Ik ben benieuwd naar de reacties, want is het onze agenda dat wij het vaak vieren in het weekeinde of is het de kalender welke het makkelijk maakt 31 oktober tot 2 november, 1 februari, 1 mei en 1 augustus aan te houden, of voelen we toch meer voor de 2e volle maan waarmee we erkennen dat we wel eens eerder en weleens later vieren dan nu?
With the blessings of the hazel tree
nature rules my spirit,
Ceridwen my guide,
Bea my muze,
the moon i looked up to,
the stars hidens my ancestors,
sjamanic thoughts are the vitamines for the entire body, mind and spirit
ImageImageImage
bellinus
OBOD Ovate

Re: Data imbolc,beltane,lughnasadh en samhain?

Postby Maena » 23 Oct 2010, 14:39

Oh dit is een mooi stukje! Jammer dat er nog geen ervaringen van anderen zijn. Ik denk dat dit toch echt iets is wat je ook persoonlijk moet aanvoelen en ervaren. Het zijn niet zomaar kalender data.
De zonnefeesten dat is vrij duidelijk, de stand van de zon kun je observeren: langste dag, kortste dag, de stilstand, gelijke lengte van dag en nacht. Wel mooi om er echt zelf op te letten ipv alleen naar de kalender kijken.

De vuurfeesten zijn iets anders en ik zie meerdere draden.
Zij hebben te maken met de reactie van de aarde op de zon. Voorbeeld: vanaf midwinter neemt de zon weer toe, het resultaat kun je zien in Imbolc. Die reactie is afhankelijk van het klimaat, dus ook de breedtegraad waar je je bevindt. Weer een reden om niet naar de kalender te kijken :grin:

De vuurfeesten hebben ook te maken met de jaarlijkse cyclus van de natuur, planten- en dierenleven, de agrarische cyclus, (zoals zaaien en oogsten), hoe de mens hier deel van is, ermee omgaat en op reageert. Dat is dus subjectief! Kijken naar JOUW omgeving, hier en nu. Dit kun je ook mooi vergelijken met toen en elders. Voorstellen hoe de Ouden het ervoeren en dit overdragen naar je eigen situatie. Ik ben bijvoorbeeld met Imbolc met mijn dochter naar de kinderboerderij gegaan om de schapen te zien. Ik geloof dat die uiterlijke prikkels belangrijk zijn om je voor het spirituele aspect te openen.

Dit zijn eigenlijk allemaal periodes, tijden of getijden. En zo vier ik het ook eigenlijk, het hele jaar door feest :wink: Er is altijd iets aan de gang, in toename of in afname Het hoogtepunt van die periode zou je als 'de dag' kunnen nemen. De maan met haar invloed/energie is een mooie wijzer. Een vollemaanviering vindt ik dus ook logisch. Maar je kunt natuurlijk ook een nieuwemaanviering houden om het begin van een periode in te luiden en tegelijk het eind van een oude af te sluiten.

Nog een factor die wij niet mogen vergeten is: wanneer wij de ruimte hebben om ons open te stellen en te vieren, alleen of in gemeenschap. In het weekend vieren is volgens mij vaak helemaal niet zo verkeerd als je door de week verplichtingen hebt. Je knijpt toch niet een viering tussen die verplichtingen :???: Ik vier op die dag (welke het ook mag zijn) de invloed van de hele periode, de uiting hiervan, dank hiervoor enz. Neem dus de tijd en zeker om dit met anderen te delen is een goede reden om niet qua kalender of astronomisch exact te zijn.

Ehhh vermoedelijk heeft dit niet veel duidelijkheid geschept, maar misschien wel wat geprikkeld om te onderzoeken. Ik volg mijn intuïtie en het praktische, het praktische raakt vaak een innerlijke snaar. Okee.. je intuïtie zorgt vaak dat je je juist in zo'n praktische situatie bevindt :-)

Voordat ik met de OBOD cursus begon, was ik hiermee bezig http://druidnetwork.org/en/learning/cou ... ng_started
Een aanrader om je te verdiepen in de manen van het jaar :)
Image Image ImageImage
My delusions are the guardians of my sanity.
Maena

Re: Data imbolc,beltane,lughnasadh en samhain?

Postby bellinus » 25 Oct 2010, 15:23

Maena,
Dank je voor het delen van jou gevoel hierbij.
leerzaam is mijn gevoel hierbij.
eerst vierden wij ook de vuurfeesten op de geijkte data,
nu dus op de tweede volle maan na een equinox of zonnewende.
het gevoel ontwikkeld zich terug in de tijd en naar de oorsprong wil ik terug
de maan hierbij betrekken is dan dus mogelijk een tussenstap voor ons.
blessings
With the blessings of the hazel tree
nature rules my spirit,
Ceridwen my guide,
Bea my muze,
the moon i looked up to,
the stars hidens my ancestors,
sjamanic thoughts are the vitamines for the entire body, mind and spirit
ImageImageImage
bellinus
OBOD Ovate

Return to Bij het Haardvuur